Stålebring Golf Academy

Snart två veckor med sensorplattan!

Publicerad 2016-12-10 07:38:43 i Allmänt,

Nu har jag snart jobbat i två veckor med min sensorplatta från Swing Catalyst som mäter tryckfördelning under golfsvingen. Skillnaden mellan den och TrackMan är att sensorplattan är något mer påtaglig för mig och eleven. TrackMan är oumbärlig och jättebra men den innehåller siffror som behöver förklaras medan sensorplattan beskriver tryckfördelning på båda fötterna och är enklare att upptäcka för eleven.

En sak som jag upplevt varit bra är att elevens tryckfördelning blir direkt objektiv eftersom vi får siffror på den. Det innebär mindre risk för otydlighet och större chans att eleven kan känna i en provsving vad och hur trycket ska ändras genom att titta på skärmen.

Det är också väldigt svårt att se hur trycket i svingen fördelas i en video. Det finns svingar där jag varit helt säker på att mestadels av trycket varit på vänsterfot i uppställningen med det har visat sig varit tvärtom. Jag trodde inte att video undanhöll så mycket information men det gör det.

En annan sak som jag har förstått med sensorplattan är att en utpräglad ”Stack-and-Tilt”rörelse inte är nödvändigtvis behöver vara enkel att skapa. Jag tänker då på rörelsens teori att förlägga mycket tryck på vänsterfot i svingen och om det ens är möjligt?

Jag tror också att TrackMan är en produkt som det går att skapa mer intäkter på än sensorplattan. TrackMan är en vektor som säljer klubbor medan sensorplattan är inriktad på instruktion. Jag har haft svårare att förstå samt instruera på just tryckfördelning samt höftrotation i svingen och då blir etiketten för inköpet av Swing Catalyst helt enkelt ”utbildning” för mig själv. Det är mycket enklare att förstå höftrotation och balans med Swing Catalyst.

Vanligaste felen hittills?

Vanligaste felen som jag mätt hittills är att man tappar sin balans och att den hamnar på tårna i träffen samt att man häger kvar för mycket på högerfot i träffen vilket inte skapar solida bollträffar.

 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela