Stålebring Golf Academy

Har du också råkat ut för 50 procentsregeln precis som jag?

Publicerad 2016-02-29 06:55:50 i Allmänt,

 

En regel som inte lämnar någon golfare är 50 procentsregeln. Den finns alltid där men den visar sig aldrig på träning utan bjuder in sig själv som en objuden gäst på banan och gärna under tävling. Den är riktigt lömsk eftersom den inte syns på träning. Den berättar för oss att det skiljer 50 % i ballstriking på träning och på tävling.

Exempelvis så är mitt stora problem att jag är för flack in till bollen med järnklubbor vilket gör att jag ofta exponerar klubban för marken innan bollen och riskerar topp eller duff. När jag tränar på att skapa en brantare AoA (Angle of Attack) så kommer jag behöva prestera 50 % brantare AoA än vad jag vill ha på tävling eftersom jag vet att jag kommer ”tappa” 50 % på tävling. Det bara är så.

Så när jag tränar så försöker jag att skapa en AoA på ca -8 med mellanjärnen för att kunna behålla en AoA på ca -4 under press, tävling och ute på banan. Jag har sett så många elever blivit blåst av 50 procentsregeln ute på banan när dom stod på rangen innan och skickade missiler men tappade halva utveckling på banan.

Det värsta är att 50 procentsregeln kan växa sig ännu större om pressen också blir större vilket också symboliserar den svåraste kompetens att träna upp i golf, att träna på att spela golf istället för att träna på att träna.

Det bästa tipset för att lyckas med sina förändringar på banan och därmed övervinna 50 procentsregeln är att överdriva sin förändring 50 % mer än vad man behöver. Vill du slå en draw på banan så behöver du med andra ord träna på en hook om du tidigare varit en notorisk slicare.

Med träning händer det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela