Stålebring Golf Academy

När hjärnan spelar oss ett spratt!

Publicerad 2016-02-01 19:33:29 i Allmänt,

När jag övningskörde för mitt körkort så kommer jag ihåg en övning där man skulle köra över en passage och få vänsterhjulen precis på en smal planka i syfte att veta vart man hade bilens hjul. Det var en bra övning som gjorde en säker, den ska jag återkomma till senare i inlägget.

I söndags hade vi träning i hallen och jag och Olle tävlade i TrackMan. Vi skulle slå en draw, en fade och en rak och närmast Target vann. Både jag och Olle har ett spår som har varit för mycket inside vilket gör att vi ibland hookar och oftast slår våra bra slag med tydlig draw.

Både jag och Olle har tränat på att hitta ett rakare svingspår för att inte sätta så mkt skruv i bollen och det har gått bra eftersom vi kan skapa en fade relativt lätt men problemet är att vår hjärna spelar oss ett spratt. Olle och jag skulle slå en så rak bollflykt som möjligt och då satsar vi på att ”rikta in oss” på en fade-känsla eftersom det är närmast en rak bollflykt för oss.

När vi slog våra slag så slog vi samma typ av slag, nämligen en bollflykt som startade lite vänster om målet och höll sig rak. Vad vi dock hade bestämt var att man inte fick titta på skärmen efter sin bollflykt innan man hade gissat hur den såg ut och det enda vi visste var bollstarten i förhållande till ett rep på väggen.  Både jag och Olle gissade fel på samma sätt. Bara för att bollen startade vänster så antog vi att den landade vänster också men sanningen var att vi faktiskt slog bollen rakt utan draw, hjärnan spelade oss ett stort spratt.

Vår hjärna var så indoktrinerade i vår gamla bollflykt att vi inte kunde koppla ihop verklighet med känsla. För mig var det ett ypperligt tillfälle att påvisa hur viktigt det är med deliberate practice och att vi behöver fokusera på att hitta en korrekt känsla efteråt för att faktiskt ”bli friska ” från våra hookproblem.

När jag pluggade psykologi så fick jag lära mig begreppet kognitiv dissonans och det är precis vad problemet är och vad som föder andra problem för mig och Olle. Jag och Olle siktar oftast fel( för mycket vänster), vi slår ibland sockets ( för mkt inside vilket exponerar hälen), vi känner oss ovanligt otrygga med hinder på fel sida etc.

När jag körde bilen på plankan hade jag ingen missvisande bild i mitt huvud för att jag hade kört så lite bil och hade jättelätt för att hitta mina hjuls placering och det är nog ett strävansvärd mentalt ”mindset” i golfen. Pia Nilsson pratar ju i sin bok ”Varje slag måste ha ett syfte” om en rutin efter varje slag och det är nog viktigare än vad man tror. Det är ju helt självklart för mig att man bör kunna få ihop känslan i träffen med vad som händer i verkligheten för att kunna skapa det man vill skapa. Så i helgen blir det garanterat ännu mer gissningsträning vilket är lysande exempel på ”deliberate practice”. Det ser jag framemot!

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela