Stålebring Golf Academy

Träna med fel bollplacering så blir du bättre!

Publicerad 2016-02-21 18:24:48 i Allmänt,

En mycket vanlig fråga som vi tränare får är vart man ska placera bollen i stancen, det är en s.k. FAQ i vår värld. Jag har i tidigare blogginlägg resonerat kring den överdrivna tron kring ”rätt” bollplacering som väldigt många amatörer har och ofta resulterar mina resonemang i att vi måste släppa fokus på bollplacering.

Vad som är problemet när folk har en övertro på att rätt bollplacering ska hjälpa dom att eliminera toppar och duffar är att dom missar vad som är den egentliga orsaken till deras dåliga bollträffar, nämligen deras timming. Är timmingen dålig behöver koordinationen tränas upp och det genom att pricka tejpbitar fastklistrade på marken, slå på peggbitar på matten och gärna med diverse störningsmoment som försvårar detta. Klarar man inte av att pricka dessa föremål är det bara att öva mer, det hjälper inte med att ändra bollplaceringen för det har inget med en person koordination att göra.

Om man är så otroligt beroende av att bollen ska ligga perfekt hela tiden för att eventuellt uppnå en bra bollträff är nog spelet golf ute på banan inte så lämpande. Det bästa vi som tränare kan göra är att uppmuntra folk att testa att slå bollar med en dålig bollplacering i strävan att öva upp koordinationen och belysa vad som är viktigt på riktigt. En dålig bollplacering är hur bra som helst då och då!

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela