Stålebring Golf Academy

Träna på att träna eller träna på att leverera?

Publicerad 2016-02-12 21:16:47 i Allmänt,

Nästa vecka har min klass i högstadiet prov i densitet och idag tränade vi på riktigt under lektionen. Precis som en golfare tränar fel när han eller hon slår tio järnsjuor i rad på rangen så pluggar en elev helt fel när han eller hon aldrig tränar på att skriva prov. Sedan jag själv gick i skolan så har det alltid slagit mig att vi aldrig tränade på samma sätt som vi skrev provet vilket gjorde provsituationen obekväm och främmande.

På golfbanan slår man ju aldrig tio järnsjuor i rad men ändå tränar man så vilket gör spelet främmande och obekvämt. Ledorden borde vara att träna på det man vill bli bra på och inget annat. Precis så gjorde vi idag på vår lektion om densitet, vi tränade på att skriva prov innan vi skriver det egentliga provet. Efteråt fortsatte vi i samma enkla spår med att utvärdera insatsen genom att belysa vad som gick bra för varje elev, vad som kunde bli bättre för varje elev och hur vi skulle åstadkomma det till det ”riktiga” provet.

Förra året skrev jag ett inlägg om hur jag pluggade till en svår kurs inom externredovisning på universitetet och där hade jag precis som ovan beskrivet en röd tråd i mitt plugg där jag hela tiden pluggade på samma sätt som tentan skulle bli. Jag satt alltid upprätt på en träbänk som på tentan, jag hade samma penna som på tentat och jag skrev oftast gamla tentor samma tid på dagen som den riktiga tentan skulle vara på. Jag tränade på det jag ville bli bra på helt enkelt.

Proven i skolan borde handla om att få fram elevers kunskaper så effektivt som möjligt eftersom det är kunskapsnivån man faktiskt testar. Risken blir lätt att man testar elevers förmåga att gissa sig fram till hur de ska hitta kunskapen som dem redan kan.

Med rätt träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela