Stålebring Golf Academy

Det funkar inte att ”bara” träna när man tränar

Publicerad 2016-01-04 14:46:25 i Allmänt,

 
 

Imorse körde jag ett styrkelyftningspass med marklyft, en mycket komplex rörelse om man vill utföra den korrekt. Jag och min duktiga kompis filmade lyften och analyserade precis som med golfsvingen. Grejen är att jag beter mig som en idiot och bara tränar på min teknik när jag tränar. För den som har koll på processen vid förändring av en idrottsrörelse så förstår ni vad jag menar när jag skriver att det inte räcker att bara träna teknik när man tränar. Det är helt solklart och det är vad min slogan bygger på, med träning händer det.

Jag gillar verkligen min slogan och det som är så kul är att den har blivit flitigt citerad i många sociala medier. Den sammanfattar ju hela mitt bolags affärsidé, att man inte bara kan träna när man tränar. Ska jag bli bättre på marklyft så räcker det inte att jag får tips under ett pass i veckan, det kan tom vara helt effektlös. Jag måste bestämma mig för att lämna min gamla teknik och verkligen gifta mig med min förändring. Jag måste träna på min nya rörelse ofta och fokuserat, gärna mentalt i huvudet och det minst 5 ggr om dagen.

Det kan vara vår viktigaste plikt som medlemmar i PGA, i alla fall om ni frågar mig. Att få folk att gifta sig med sin nya förändring. Det handlar inte om att tokträna utan det handlar mer om att ofta få kontakt med sin nya känsla som leder till förändringen. Det är inte att slå golfbollar. Många slår golfbollar och rätt mkt men det är bara de golfbollar som verkligen är i kontakt med den nya känslan som gills som effektiv träning. Det har jag skrivit om tusen gånger tidigare känns det som och ändå beter jag mig själv som en idiot och gör samma fel själv.

Jag förväntar mig att jag ska hitta känslan för tekniken när jag inte mentalt övar på den varje dag och dessuto inte tränar rena teknikpass utan kombinerar tunga lyft med teknik vilket inte främjar den nya känslan. Jag tror att jag ska kunna få en blomma att växa utan vare sig vatten eller näring och det är helt omöjligt. Jag måste ge näring åt den nya känslan och då krävs det ”deliberate practice” och den träningen kännetecknas av att den är främmande, konstig, krävande, jobbig, annorlunda, motsats till slentrian, kortvarig, outforskad och ibland tråkig

Folk borde ha som nyårslöfte att träna rätt och sällan. Det är då det händer, sanna mina ord.

Med träning händet det!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela