Stålebring Golf Academy

Ett bra exempel på inre motivation

Publicerad 2016-01-01 18:25:58 i Allmänt,

 

När jag gick tränarutbildningen så fick jag veta att jag inte skulle ha glass som pris i tävlingar på junior och knatteträningar eftersom det uppmuntrade till yttre motivation och tog koll på den inre motivationen. Barnen skulle lära sig att uppskatta själva aktiviteten i sig och se det som en belöning och framförallt uppleva det som en belöning.

Ett tydligt exempel på inre motivation är ett par juniorer i Sundsvalls golfklubb som tränar styrka på gymmet utan någon som helst schemalagd påtvingning. Dom visar att handlingen själv är oerhört förstärkande och det är helt onödigt med någon yttre motivation.

Jag tror det kan vara bra för yngre idrottare att till viss del styras av yttre motivationer såsom schema, avtal och muntliga överenskommelser men jag tror det är svårt att få en äldre junior att blomma igenom genom att ständigt peppa, tjata, påminna etc. Det gör ju att åtminstone jag ser hur enkelt ett tränarskap kan vara med personer som drivs av inre motivation vilket majoriteten av framgångsrika idrottare gör. Man tror ju att det är så svårt att träna bra spelare men det kanske är precis tvärtom. Våra föreställningar om djupa avancerade teknikdiskussioner och tuffa motfrågor kanske bara är en illusion och att det i själva verket är löjligt enkelt att träna eliten i en idrott. 

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2016-01-05 10:13:04

Det är väl inte för inte som det sägs att den bästa talangen en idrottare kan ha är talangen att träna.

Svar: Fint summerat av dig Kanelsnäckan!
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela