Stålebring Golf Academy

Man löser inte problem med nya problem

Publicerad 2016-01-06 07:45:03 i Allmänt,

 

 

I år ska jag jobba lite på högstadiet på skolan vilket jag har gjort tidigare och där är det väldigt tydligt att man ska öva/träna på nya saker för att kunna. Grejen med plugget är att vi inte löser problem med nya problem men det händer tyvärr i golfinstruktion. I skolan så skulle vi exempelvis absolut inte lösa oklarade läxor med nya läxor, vi ber ju eleven berätta om processen kring pluggningen av läxan eftersom det är en konstruktiv problemlösning.

I golfens värld så tenderar jag (vi) att ge fler läxor för att lösa gamla läxor, läs läxor som svingproblem. Det något jag behöver bli bättre på. Jag tänkte på det igår när jag hade grupplektioner och väldigt många av eleverna hade inte tränat och därmed inte övat in sina nya svingförändringar. Det hänger i luften att många elever förväntar sig nya tips eftersom det ”leder till att man blir hjälpt” men det är fel. Man löser inte problem med nya problem. Man löser problem med att öva, träna och framförallt kvalitativ ”deliberate practice”.

Med bra träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela