Stålebring Golf Academy

Gästinlägg av Jonas Högman - Hålla känslorna i styr..

Publicerad 2016-06-02 07:41:15 i Allmänt,

 

 

Hålla känslorna i Styr. (Undvik ryckigt svingtempo)

Tänkte börja med att presentera mig själv.

Jonas Högman heter jag och har spelat golf i lite över 3 år. Jag har i alla tider kunnat slå bollen hyffsat bra och långt, men har djupa svåra dippar i mitt spel. Jag har även väldigt svårt att hantera det mentala spelet ute på banan och ett dåligt hål kan ta väldigt lång tid att släppa.

Jag började träna med Robin i vintras inne i Golfhallen, vi har arbetat med spår och blad under hela försäsongen i hallen. Det vi letar efter är raka slag, eller en svag draw. Inne har detta gått ypperligt, men det har varit svårare att lita på känslan och låta det ske ute på banan så här långt i år.

Jag har länge vetat att min största akilleshäl har varit mitt psyke. Robin fick se prov på detta första gången när vi hade en närspelslektion för några veckor sedan. Gör jag ett dåligt slag så tenderar det att höja tempot i hela mitt rörelsemönster, jag tar färre provsvingar och min rörelse blir otroligt mycket ryckigare.

Detta beteende bottnar sig helt och hållet i att jag blir förbannad på mig själv när jag slagit bort en boll eller spelat ett dåligt hål.

Idag så var det dags för lektion, med direkt påföljande spel ute på Öjestrand. Robin hade tagit fram ett papper jag kunde fylla i med hur mitt beteendemönster ser ut när jag har ett icke önskvärt beteende och ett önskvärt beteende. 

Därefter så tränade vi på att ta ner sving-tempot och försöka skapa den bollflykt vi letat efter under hela vintern i Golfhallen. Starta bollen strax höger om målet och låta den drawa in. VI började med en lätt klubba (J7), därefter gick vi upp på (J5) för att till sista avsluta med min hatklubba (drivern). 

Uppgiften blev nu att slå så lugna drives jag bara kunde för att inte aktivera överkroppen så mycket och försöka slå dem ca 100-150m med draw. Detta pågick nu resterande del av lektionen med mycket varierat resultat. 

Sedan kom Robin med ett helt bizzart förslag.

”idag när du går ut på banan, slå BARA driver, på alla hål, (utom par3) och försök bara hitta rätt bollflykt. Det är ditt ända mål idag, skit i resultatet i övrigt”

 Jag trodde inte mina öron, är karln inte klok. Men efter många om och men, så tog vi hand på att endast drivern kommer att användas under dagen.

Sedan började då rundan. Driver slog jag.

Första 9 hålen gick katastrof. Det var bananskruvar och allt mellan himmel och jord. Men bollen var för det mesta spelbar, jag lät det bara ske och jag omfamnade tanken och övningen Robin hade gett mig. 

Efter 9 hål så skickade jag ett meddelande till Robin och frågade om jag fick gå över till att spela ”normala klubbor”. Men han stod på sig och sa, ”strunta i resultatet, fokusera på processen”. 

Så jag bet mig i läppen och fortsatte att slå dom där J’vla drivarna. Men nu gick jag in för det mer, jag la verkligen ner min själ i att försöka hitta känslan vi tränat på innan, lugnt fint svingtempo och inga ryck, fokusera på att få klubban inifrån och kontrollera bladet.

Och helt plötsligt händer det, jag skjuter 4över par på vägen in (5par, 4 boogies) och det blir sänkning för dagen med 37 poäng. Drivern gick längre och längre, även fast jag inte tar i något över huvud taget, det bara sker. Jag blir lugnare och tryggare i mitt järnspel och närspel eftersom övningen med drivern från tee smittade av sig på hela övriga spelet. 

Jag tar verkligen med mig hela den här idén och känslan av ett lugn från tee, med vetskapen om att man kan slå rätt långt från tee utan att behöva ta i så byxorna spricker.

Några punkter jag tar med mig:

·         Ta ner tempot

·         Förbered dig väl inför varje utslag, gör provsvingar hitta rätt spår/känsla

·         Lita på tekniken

·         Undvik ryckigt tempo

·         Man behöver inte ”TA I” för att få fart i klubban.

Jag ser redan fram mot nästa träningspass och nästa runda, tack för detta gästinlägg.

Med rätt mental inställning och sving-tempo händer det :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela