Stålebring Golf Academy

En bolls bred är 1.3 grader mer ner på bollen

Publicerad 2016-05-25 13:24:00 i Allmänt,

 

 

 

 

 

Om jag bara fick välja en sak att arbeta med hos mina elever så skulle det lätt vara attackvinkeln. Det skulle nog alla instruktörer välja som arbetar med amatörgolfare. Motiveringen är enkel, det går inte att få bollen att lyfta med en dålig attackvinkel men det går att kompensera om du slår med ett snett spår.

 

När en golfare skopar bollen hänger det ihop med en positiv attackvinkel och en vanlig siffra som jag avläser när elever slår järnklubbor är en attackvinkel på ca +4. Det är en riktigt stor skopning och funkar nästan aldrig från gräs. Det som är positivt med den nya TrackMan är att den visar just attackvinkeln även på långsamma svingar.

 

En fungerade attackvinkel med järnklubbor är ett par grader neråt dvs ca -3 så klubban inte exponeras för marken innan utan riktas mot bollen direkt och når sin lägsta punkt efter bollen istället för framför. Det är egentligen nu jag kommer till detta inläggs syfte, om jag flyttar tillbaka bollen mer mot höger fot för att få en mer attackerande infallsvinkel på elevens klubba ger en bolls bred endast 1.3 grader mer ner på bollen.

 

Vad det säger är att man inte alls kan åstadkomma så mycket ändring med hjälp av bollplacering men ändå förväntar sig väldigt många golfare att man ska få en snabb lösning med bollplacering. Missförstå mig rätt, att jobba sk GUBBS är genialiskt men för våra elever är det implicita övningar som ger framsteg men tyvärr så säljer  inte implicita övningar in sig själva.

 

En implicit övning är för mig en ”klara av-övning” där eleven tvingas lösa ett problem och problemlösningen i sig är extremt effektivt. Den upplevs dock jobbig eftersom eleven tvingas träna och lära sig på riktigt.  Implicit inlärning är som anabola steroider för en kroppsbyggare, det ger en sjuk effekt!

 

Exempel på implicita övningar för att lära sig att attackera bollen är att slå med hinder framför bollen eller att slå bollar från en nerförsbacke. Det kan också vara att tejpa fast en tejpbit efter bollen som man ska kunna slå bort.

 

 Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela