Stålebring Golf Academy

Miss pga ojämn bollträff eller miss pga avsaknad av avstånd?

Publicerad 2016-05-18 14:19:11 i Allmänt,

 
Jag kikade nyss igenom en PDF-fil från en närspelslektion jag hade igår där jag upptäckte att jag och en elev hade slagit väldigt lika hastigheter på nästan alla våra pitchar som skulle till en och samma flagga under hela passet. Fastän vi gav vår 56-gradig wedge samma hastighet nästinitll jämnt så skiljer sig slaglängderna avsevärt. Både jag och min elev har rätt låga handicap om man jämför med snittspelaren vilket gör det ännu mer intressant.
 
Det verkar vara svårt att slå bollen lika långt varje gång fast jag vet avståndet till flaggan och faktiskt ger klubban lika fart varje gång. Det innebär att det är viktigare att träffa bollen på samma sätt ( slå med samma spin, loft och launch) än att mäta upp avståndet till flaggan. 
 
Det innebär ju att en avståndsmätare för amatörgolfaren inte direkt bättrar på deras längdkänsla eller längdkontroll utan det är istället kvalitativ träning av bollträff som gör det. Köper man dessutom en gpsklocka som inte mäter exakt till flaggan så är det ännu sämre. Det finns helt enkelt bara ett sätt att förhålla sig till längdkontroll och det är att skapa en och samma bollträff. Steget vidare är dessutom att skapa spinn så bollen stannar där den landar.  Efter det kan man förlita sig på det givna avståndet.  
 
Med bollträff händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela