Stålebring Golf Academy

Vad är viktigt under en träningshelg med damer?

Publicerad 2016-05-13 11:16:33 i Allmänt,

 
 

Kommande helger har jag heldagar med damträningar och det finns ett par saker som alltid är nyckeln till renare bollträff för alla amatörer. Det handlar till viss del om ökad förståelse.

Det är viktigt att låta eleverna slå med en lämplig bollplacering men det är lika viktigt att låta dom slå med en felaktig bollplacering också. Varför det är viktigt är för att dom då lär sig att träna koordination och timing. Det är oftast koordination och timing som är anledningen till inkonsekventa närspelslag och järnslag. Med fel bollplacering händer det faktiskt.

Det är också väldigt viktigt att visa att klubban behöver träffa bollen på nervägen i järnslag och ännu mer på pitchar. Väldigt många elever har en klubba som vänder innan bollträff och är på väg uppåt i träffen. Att få lyft i bollen handlar om att slå ned på den vilket är en total nyhet för väldigt många golfare.

Det är väldigt många av dessa ”skopande” golfare som har fått höra att dom måste slå ner i marken bättre men det är helt omöjligt om klubben inte träffar bollen först och sen fortsätter nedåt. Därav ska vi instruktörer alltid introducera begreppet ”Low Point”, dvs klubbans lägsta punkt i förhållande till bollen.

I bunkern är det viktigt att berätta för de flesta som svingar klubban långsamt att det faktiskt krävs en relativt hög svinghastighet för att transportera klubban genom sanden. De är förvånansvärt hög andel damer som svingar klubban så löst i bunken att inte det inte går att genomföra ett kortare bunkerslag.

Det kanske viktigaste av allt är att förklara hur varje klubba kräver olika attackvinklar och att långa fairwayklubbor kräver en flack attackvinkel vilket gör att en lång fairwayklubba är otroligt känslig över bollens läge i gräset. Det är alltså inte alls så självklart att man kan slå en träfemma överallt. 

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela