Stålebring Golf Academy

Vertikal Low Point istället för horisontel.

Publicerad 2017-04-06 13:41:14 i Allmänt,

Det är faktiskt helt sant det jag skriver och jag har inte riktigt grepp om varför jag inte stött på det resonemang som jag kommer att skriva om tidigare. Egentligen är det min kollega Markus Westerberg som under ett bra tag varit inne på detta ämne mest av alla mina tränarkollegor.

Markus video ser ni här : https://www.youtube.com/watch?v=NIRsTo_qVPc&app=desktop

Det handlar helt enkelt om att slå ner på bollen ordentligt. Riktigt ordentligt.  Det handlar om att komma ifrån en lyftande reflex vilket är precis det som gör proffsen dödsäker på sin bollträff medans amatörer ständigt äger en olustig känsla av att det kan bli en duff eller en topp.

Jag är helt övertygad om att jag skulle ha otroligt stor nytta av en siffra i TrackMan som berättar hur djupt svingens lägsta punkt är i förhållande till bollen. Den siffran skulle jag hemskt gärna vilja presentera för eleven och jämföra med något slags preferensvärde för att öka försåelse för hur klubban måste färdas nedåt och inte uppåt.

I dagsläget finns Attackvinkel samt Low Point horisontell i Trackman men ingen av dessa värden behöver vara fel även om eleven toppar bollen.

Jag väntar på att en ny Low Point  ska uppkomma i TrackMan, en Low Point vertikal. Till dess får vi mäta djupet på torvan :)

PS/ akta er för att lägga er telefon innan bollen för att skapa attack.... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela