Stålebring Golf Academy

Sikta

Publicerad 2017-12-21 08:29:56 i Allmänt,

 
Ett exempel från förra inläggets resonemang om att det råder en övertro på intellektuell förståelse och en undertro på motorisk förståelse är när elever slår i TrackMan. Det handlar om att man som elev gärna tittar och accepterar siffror även om siktet inte är fastställt.

 

Det spelar egentligen ingen roll om vi slår i TrackMan eller i video, bladet behöver ett mål att förhålla sig till. TrackMan behöver riktas in mot ett mål för att kunna användas och videokameran behöver riktas parallellt mot mållinjen.  Jag försöker förmedla till alla spelare som kontinuerligt tränar i TrackMan att de behöver ta ansvar för sin träning och kontrollera siktet innan de slår för att vara säker på att siffrorna i TrackMan stämmer. 

Väldigt många amatörer har en övertro på intellektuell förståelse eftersom man gärna slår i TrackMan och ser sina siffror men många gör gärna det utan ett sikte (ett rep som hänger på väggen inomhus).  Då blir sifforna i TrackMan helt värdelösa.Jag tror man gör denna tankevurpa för man äger en för stor övertro på den intellektuella förståelsen för TrackMan. Ett ytterligare exempel på övertron på den intellektuella förståelse är att man trots ett öppet blad mot ett rep frågar vad siffran face-angle var just på det slaget fast man egentligen ser det mot repet.

Vidare är nog den undermedvetna anpassning vid träning mot ett mål större än vad vi tror. Man tenderar nog till att anpassa sina slag mer mot målet om det hänger ett rep i bollinjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela