Stålebring Golf Academy

Så byggde vi en egen TrackMan !

Publicerad 2017-02-08 20:27:40 i Allmänt,

 
Förra helgen gjorde vi en rätt cool grej. Jag hade en elev som inte helt ovanligt presenterade siffrorna -7 i attack, +4 i blad (öppet) samt en ordentligt hög träffcentrering på bladet.

Eleven ville såklart slå längre och rakare och då behövde vi ändra hans bollflykt från en ”resande” slice till en trevligare ”hängdraw”. För att han skulle åstadkomma en draw med sin driver samt slå bollen så långt som möjligt så behöver han skapa siffror runt +3 i attack och mindre öppet blad i förhållande till spåret samt ett mer inside spår. Han behövde även träffa bollen längre ned på bladet för att inte ”launcha” bollen för högt.

Med detta som mål började vi bygga vår egen TrackMan utifrån de värden som funktionen TrackMan Optimizer gav oss när slagen var bra. Det första vi gjorde var att pegga bollen superhögt så det inte gick att slå ner på bollen, vi använde oss av en 0.5  liters PET flaska. Vidare så ville vi inte ”skya” bollen när vi slog från flaskan så vi använde hårspray på klubbans träffyta för att få ett avtryck efter bollträffen och vi sökte en bollträff i mitten eller längre ned (en toppad boll var alltså helt okej just nu).

När vi lyckades med att slå upp på bollen och samtidigt fick en bra träff på klubban så kikade vi vad som var en optimal launch och dynamiskt loft i TrackMan. När vi efter några slag såg vart bollen träffade väggen om den slogs med bra utgångsvinkel och bra dynamic loft så hängde vi upp en plastpåse i den höjden på väggen.

Till slut så använde vi såklart ett rep för att sikta på och då får vi även koll på bladets vinkel i träffen (öppet, stängt eller square) och helt plötsligt så kunde eleven kontrollera följande saker utan min TrackMan 4:

Optimal Launch

Träffcentrering

Dynamic loft

Attack

Face angle

Vertical gear effect

( Spin rate)

Kostnad för Stålebrings hemgjorda TrackMan: 

Plastpåse från Ica 2 kr

Hårspray 39 kr

PET-flaska 10 kr + pant

Totalt: 52 kr

Kostnad för TrackMan 4

186 000 kr + moms

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela