Stålebring Golf Academy

Ställ dig närmare bollen och undvik socket!

Publicerad 2017-02-01 14:47:56 i Allmänt,

 

Jag har under senaste två åren lagt märke till en sak som nästan alltid stämmer bland mina elever. Kortfattat handlar det om att när jag skapar en träningsövning som gör det svårare för eleven med syfte att bota det specifika problemet så tycker bra spelare att det är en skön känsla medan en sämre spelare ogillar övningen. 

Att hjälpa en spelare att inte träffa hälen och därmed undvika socket handlar ibland om att få bort tryck från tårna i träffen till vänsterhäl. Ett mycket vanligt scenarium är att den sämre spelaren gärna löser detta med att stå längre ifrån bollen för att komma bort från klubbans häl vilket egentligen oftast bara gör trycket på tårna värre.

Den korrekta vägen att gå för att träna bort trycket på tårna och minimera socket är ställa sig närmare bollen, så nära att det känns mycket obekvämt. Det gör att eleven får tvingas skapa ”utrymme” i träffen och därmed kommer trycket mer på hälen istället för på tårna. 

En bra spelares reaktion på denna reaktion är mycket positiv och oftast så ser spelaren direkt sambandet med övningen och den vanliga uppställningen, dvs att gå från svårt till enkelt. Just det är en oerhört viktig punkt som de flesta bra spelare har gemensamt och de flesta sämre spelare förstår inte alls det.

För några år sedan såg jag på Vijay Singh att han tränade på att undvika hälträff med en vattenflaska ställd nära klubbans tå i setup och och skulle på så sätt undvika att träffa vattenflaskan. Det kändes inte alls som en speciellt bra övning, det hade enligt mitt resonemang varit mycket smartare att skippat vattenflaskan men arbetat med en jättetajt uppställning.

När jag var i gymmet igår arbetade jag med frivändning från höfthöjd istället från knäna. Detta för att tvinga mig att göra det svårt vilket gör att jag måste skapa kraft med axlar och höft istället för med benen.

Att gå från svårt till lätt är ett kännetecken på en riktigt bra övning. Att göra det lättare för att sedan återgå till samma problem som innan är inte effektivt. Det innebär att socket, early extension inte botas genom att stå längre ifrån bollen utan genom att stå obehagligt nära.

Jag ger nästan dagligen lektioner i golfhallen och för att komma i kontakt med mig skicka ett mail till robin.stalebring@pgasweden.com så tränar vi golf :)

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela