Stålebring Golf Academy

Placera triceps mot bröstet i uppställningen och känn spänningen!

Publicerad 2017-01-30 10:27:00 i Allmänt,

 
Ringde precis upp en duktig kompis från tränarutbildningen och diskuterade mina tankar kring användandet av en connectionboll för att skapa connection mellan armar och kropp. Det är något som jag använde mycket för två år sedan men jag har under senare tiden fått sämre känslor för den. Den är tusen gånger bättre än en strap men det är de flesta hjälpmedel.
 
Jag har under senaste tiden upplevt connectionbollen som sämre pga av den ger spänningar i armar, händer och underarmar på elever vilket inte alls är syftet. Ibland skapar bollen även en tendens att elever startar klubban utåt. Jag ser att elever som tappar connection mellan armar och kroppen nästan alltid gör det redan i setup (precis som de flesta andra svingfel) och det innebär att det saknas spänning i uppställningen. Eller rättare sagt att det saknas spänning på rätt ställe i uppställningen.
 
En bra grund att starta med är att det ska kännas som att triceps ligger över bröstet i uppställningen vilket skapar spänning i latsen, bröstmusklerna samt lite i triceps men absolut inte i händer och underarmar. När jag beskriver och tänker på hur en bra uppställning bör vara så tänker jag mig att jag har tagit på mig en alldeles för stor piké och för att kunna svinga fritt så behöver jag nypa fast ärmarna under armhålorna och hålla kvar tyget under svingen.
 
På tal om det så skickade jag in en tittarfråga till Mats Hallberg på Viasatgolf när jag var 14 år och undrade varför alla på PGA-touren har så stora kläder varpå han svarade att det kanske är en kvarleva från det gamla Ashworthmodet ☺
 
Kommade lektioner imorgon ska jag använda ett stort badlakan och be eleven hålla detta under armhålorna för att skapa connection. Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela