Stålebring Golf Academy

Vad döljer sig bakom en Trackmansiffra?

Publicerad 2017-01-21 07:56:17 i Allmänt,

 
 
 
Under ett kurstillfälle i min vinterkurs Fördjupning tränade två elever med samma problem och syfte. De två eleverna träffade bollen dåligt pga att deras klubba hade för flack attackvinkel (AoA). Det gör att klubban exponeras för marken innan bollträff och såväl duff som topp kan ske.
 
Till saken hör att jag själv har samma problem och jag slog ett slag för att visa hur brant jag ville att deras AoA ska vara och slaget blev -8 grader vilket är mycket brant. När jag visade eleverna slaget på skärmen och attacken så slår det mig alltid att bakom den branta siffran så är jag fortfarande väldigt flack. Hur kommer egentligen det sig?
 
Att klara av att blir brant i AoA är ingen bedrift i sig vilket är ett stort missförstånd hos nästan alla amatörer även om de inte tror det själva. Att lösa problemet är långt ifrån lösningen. Det räcker alltså inte för mig att skapa en brant AoA eller för en ”slicare” att slå en draw. Vi tränare måste berätta samma sak som jag skriver om nu, att man behöver träna hur mycket som helst och i en kontext där lösningen inte ännu upplevs som lättsam eller för den delen enkel.
 
I mitt fall innebär det att jag inte får ut så mycket av att skapa mitt branta AoA inomhus utan press för jag lyckas ändå alltid där och misslyckas oftast på banan under tävlingslikna förhållande. Jag behöver träna i en miljö där jag upplever det svårt och där jag får skapa nya inlärningsmönster och vanor. Det är något jag inte väljer att prioritera så därför blir jag inte bättre heller men om jag skulle vilja bättre så skulle kontexten styra min träning och då skulle jag förmodligen utvecklas i bra takt.
 
Med träning i rätt kontext händer det!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela