Stålebring Golf Academy

Vänd på skärmen och testa dina sinnen!

Publicerad 2017-01-25 12:38:55 i Allmänt,

 
En av mina senaste lektioner kändes verkligen konstruktiv ur den synvinkel att vi inte arbetade med att bota fel utan istället arbetade med att vässa sinnena för att bli bra på spår/blad-kontroll. Att utvecklas som golfare handlar ju inte bara om att lära sig greppa klubban, hitta rätt svingposition eller för den delen någon annan teknisk detalj. Att utvecklas handlar om att exponera en repeterbar sving för olika spår/blad-övningar.
 
Just på denna lektion så fick eleven till uppgift att slå 9 slag i ordningen draw, rak, fade och landa bollen på mittlinjen. Efter varje slag fick eleven gissa hur slaget blev och jag antecknade det utan att eleven fick se sina slag på skärmen, därav vände vi på skärmen :)
 
 
Övningen är riktigt bra då eleven ökar sin kännedom av spåret och bladet. Efteråt så kan skillnaden mellan utfallet och gissningen användas för att bestämma hur och vad som eleven bör träna på. Just i detta fall så var bladet problemet till varför slagen med fade inte blev som önskat. Det gör att passets syfte blir tydligt och innehar en förankring i verkliga problem.
 
Användningen av TrackMan handlar inte om att leta tekniska detaljer endast. TrackMan ger oss en bollflykt inomhus vilket skapar riktigt bra möjligheter för att träna i golfhallen. 
 
Ett bra resultat på en övning som denna ovan är att man lyckas med sina skruvar samt gissar rätt på utfallet. Då kommer man ha lätt att lyckas på banan med sitt långa spel.
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela