Stålebring Golf Academy

Träna som du spelar!

Publicerad 2017-03-19 17:06:35 i Allmänt,

 

Snart är det dags för två roliga golfresor för mig och förutom att skapa en bra golfskola för våra elever så vill jag även spela bra golf själv. För att spela bra golf behöver jag först och främst förstå vad som hindrar mig till att spela bra golf, jag behöver med andra ord ta reda på hur min miss ser ut. I mitt fall så duffar jag bollen när jag missar och jag kan även slå för mycket hook (för mycket inside).

 

Det jag behöver ändra på är att bli brantare in på bollen för att undvika onödig exponering av klubban i marken innan bollträff. Jag behöver även skapa ett rakare svingspår som inte generar för mycket skruv i bollen.

 

Jag har skapat dessa förändringar genom att slå fade med samtliga klubbor samt slagit järnklubbor med en pegg innan (till höger om bollen) för att ”hugga” mer på bollen och inte skopa. Det funkar jättebra för mig och jag lyckas hela tiden vilket också är problemets kärna. Problemets kärna består av att jag lyckas på träning men upplever det svårt på banan. Kontentan av det är att jag behöver träna som jag spelar, jag är inte intresserad att bli bra på att slå bollar på rangen utan på banan.

 

Jag behöver träna som jag spelar och därmed efterlikna kontexten av spel. Därför väljer jag att inför press/nervositet under träning och byter ut peggen mot min mobiltelefon enligt bilden ovan. Det kanske är extremt eftersom missen kostar rent ekonomiskt men det skapar så otroligt effektiv träning som förbereder mig för spelet på banan.

 

Med nervositet händer det!

 

Slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

Publicerad 2017-03-09 07:40:21 i Allmänt,

 

I vinter har våra träningsgrupper fokuserat på att titta på TrackMansiffor på ett konstruktivt sätt. Det innebär exempelvis att i strävan om att slå bollen längre så tittar vi hellre på bollhastigheten än på klubbhastigheten. Varför då?

Bollhastigheten är direkt kopplad till slaglängden medan klubbhastigheten inte är det. Det går med andra ord att slå bollen längre utan att öka klubbans hastighet genom att ändra andra parametrar som skapar en högre bollhastighet. Exempel på dessa parametrar är klubbans infallsvinkel, förhållandet blad/spår, träffcentrering.

Målet med att slå långt behöver alltså vara att slå långt med en optimerad/maxad bollhastighet vilket ger med drivern ett förhållande mellan klubbans hastighet och bollens hastighet 1.5 – om man slår på rätt sätt. Rätt sätt är att slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

Det intressanta med detta resonemang är att det är överfört på alla idrotter, det handlar om smart effektivisering av kraft. Igår sprang jag intervaller med pulsklocka och målet är såklart att springa snabbare men inte genom att jag ska springa hårdare och sämre, utan att springa effektivare, öka hastigheten men inte pulsen. Med det sagt är det ändå majoriteten av golfare som är mer intresserad av klubbans hastighet än bollens hastighet vilket skulle vara samma som om man vill springa hårdare (högre puls) och långsammare vilket är totalt vanvettigt.

 

Att effektivisera en sving handlar om att slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

 

Med träning händer det!

Hur ger vi feedback?

Publicerad 2017-03-04 07:11:46 i Allmänt,

 Att ge bra feedback till golfelever är bland det viktigaste i mitt jobb men också svåraste. Det är lätt att feedbacken ter sig form av slentrianmässiga punkter som träningsmängd, prestation och resultat vilket i första anblicken kan uppfattas som viktiga punkter men faktum är att jag börjar se mer och mer brister i det. Vad jag menar är att man väljer att ge feedback på elevens prestation snarare än process vilket snarare hämmar utvecklingen istället för uppmuntrar.

För att exemplifiera detta så finns det ett par situationer som jag ofta tänker att jag som tränare vill agera annorlunda med min feedback. En situation är såklart efter en tävlingsrunda av en junior där man slentrianmässigt ställer frågan ”hur gick det?” vilket enbart får ett resultatmål som svar och stänger av alla portar för konstruktiva analyser. Risken att man väljer att signalera till junioren att fokus handlar om endast resultat är också stor vilket sorgligt nog skapar underlag för en prestationsbaserad självkänsla som bygger beröm.

Det är märkligt att vi ställer just den frågan ”hur gick det?” och det är märkligt att vi nästan alltid får svaret i form av slutscore/slutresultat då den bara är ett resultat av något. Det skulle vara mycket mer logiskt om vi frågade mer öppna frågor kring processen och dessutom gör en noggrann rondanalys. Varje elev har ju förutbestämda processmål med rundan som vi långt i förväg har bestämt och det är dessa mål vi ska fråga om. Exempelvis hur eleven använde sin nya ”preshot-rutin”, hur eleven drack och åt, hur eleven hanterade sitt humör vid dåliga hål eller kanske hur eleven följde sin spelplan.

Bra feedback handlar absolut om att utforska elevens process snarare än att fråga om stela siffor som processen skapat. Att säga att en junior är begåvad eller duktigt är inte heller solklart optimalt eftersom det är så oföränderligt. Det gör inte att man anstränger sig hårdare eller kämpar mer men om man istället får feedback på sin ansträngning så kanske det uppmuntrar eleven att anstränga sig mer och blir motiverad.

Det blir utvecklande och lärande som står som fokus snarare än resultat och prestation. Det är rätt vanligt att skolelever tolkar andra elever som bra eller dåliga på ett ämne, exempelvis matte, och att man lyckas om man är bra på matte och att man misslyckas om man är dålig på matte. Istället borde eleverna känna sig bra på att anstränga sig och att med ansträngning så kommer resultat och inre drivkraft.

Jag har listat några exempel på utforskande feedback ur ett mer konstruktivt synsätt nedan som jag tänker använda mig mer av nedan.

o   Jag frågar hur eleven tränat istället för om eleven tränat.

o   Hur kändes rundan och vad lärde du dig istället för att utvärdera om resultatet var bra eller dåligt.

o   Hur kan du göra nästa slag bättre?

o   Förväxla inte jag med det jag gör.

o   Vad var bra och vad kan du göra annorlunda?

Med bra feedback händer det!

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela