Stålebring Golf Academy

Slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

Publicerad 2017-03-09 07:40:21 i Allmänt,

 

I vinter har våra träningsgrupper fokuserat på att titta på TrackMansiffor på ett konstruktivt sätt. Det innebär exempelvis att i strävan om att slå bollen längre så tittar vi hellre på bollhastigheten än på klubbhastigheten. Varför då?

Bollhastigheten är direkt kopplad till slaglängden medan klubbhastigheten inte är det. Det går med andra ord att slå bollen längre utan att öka klubbans hastighet genom att ändra andra parametrar som skapar en högre bollhastighet. Exempel på dessa parametrar är klubbans infallsvinkel, förhållandet blad/spår, träffcentrering.

Målet med att slå långt behöver alltså vara att slå långt med en optimerad/maxad bollhastighet vilket ger med drivern ett förhållande mellan klubbans hastighet och bollens hastighet 1.5 – om man slår på rätt sätt. Rätt sätt är att slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

Det intressanta med detta resonemang är att det är överfört på alla idrotter, det handlar om smart effektivisering av kraft. Igår sprang jag intervaller med pulsklocka och målet är såklart att springa snabbare men inte genom att jag ska springa hårdare och sämre, utan att springa effektivare, öka hastigheten men inte pulsen. Med det sagt är det ändå majoriteten av golfare som är mer intresserad av klubbans hastighet än bollens hastighet vilket skulle vara samma som om man vill springa hårdare (högre puls) och långsammare vilket är totalt vanvettigt.

 

Att effektivisera en sving handlar om att slå lugnt och långt, inte hårt och kort.

 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela