Stålebring Golf Academy

Fler borde träna med en felaktig bollplacering!

Publicerad 2017-05-12 10:16:51 i Allmänt,

 

Det faktiskt helt sant att fler amatörer borde spela med en felaktig bollplacering för att öva upp sin träffsäkerhet. Med järnklubbor är ett vanligt fel att man skopar bollen eller inte riktigt når ned till marken. Att öva upp detta handlar ofta inte om att hitta exakt rätt bollplacering utan snarar tvärtom, att öva från svårare bollpositioner så den rätta bollplaceringen känns enkel.

Det handlar om att satsa på att förmedla att koordination är viktigare är exakta vinklar. Golf är nämligen ett spel som inte alls spelas med exakta vinklar där man kan få ett uppförsläge för att på nästkommande slag slå ifrån ett nedförsläge. Den bästa träningen för träffsäkerhet är att träna som du spelar och helst ännu svårare än det.  Slå helst från gräs eller utslitna mattor och om du har problem med att slå ned på bollen så träna med en bollplacering som är närmare vänsterfoten så blir det ännu svårare att slå ned på bollen och du får extra effektiv träning.

Genom att träna svårt blir spelet lätt. Tränar man lätt så blir spelet svårt. Det som sker är en slags mental doping samt att du övar upp din koordination. En enkel sak för dig som har problem att slå ned i marken är att slå bollar från ett torvmärke. På så sätt får du träna på det du behöver öva upp som är din förmåga att slå djupare ned i marken. Du kommer även att uppleva att ett vanligt läge känns mycket enklare!

 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela