Stålebring Golf Academy

Är du en osäker golftränare?

Publicerad 2017-11-19 20:17:09 i Allmänt,

 

Det här inlägget riktar sig till mina kollegor främst men elever får gärna läsa också.

Har du ibland känt dig osäker när du instruerat en elev och kanske inte riktigt varit klar över vad som är nästa steg för att nå mer utveckling?

Kanske har du som tränare trots noggranna analyser från Shotstohole känt dig osäker över hur du ska angripa Critical Error. Om fallet är så att du känt dig osäker så är det helt naturligt, man kan nämligen inte känna sig säker över någon annans nervsystem.

Däremot så går det förträffligt att skapa ett instagramflöde som utstrålar en säkerhet över hur klubban ska svingas och hur höfterna ska arbeta i nedsvingen och det säljer eftersom det tros lösa ett mycket svårt motoriskt rörelsemönster (golfsvingen) på ett snabbt sätt. Snabba lösningar säljer även om det inte löser problemet. Snabba lösningar lockar på ett förföriskt sätt.  

Det är inte instagramflödet som ska påverka din sving, det är din sving som ska påverka instagramflödet. Det är inte tränaren med en mall som ska påverka din sving , det är din sving som ska påverka tränarens mall. Det går helt enkelt inte att äga någon annans motorik genom att bestämt veta hur svingen ska se ut. Eftersom det inte går att äga en persons motorik så uppkommer därmed en osäker och den osäkerheten är sund och en direkt kvalitetssäkring hos tränaren.

En tränare som tenderar till att skapa en särskild mall till sina elever känns skeptiskt i mina ögon. Jag lämnar absolut plats för att jag kan tolka saken på ett annat sätt men jag ser inte varför jag som tränare ska envisas med att äga någon annans motorik. När jag lärde mig att jonglera med fotbollen som barn så blev jag knappast hjälpt av att ställa mig bredare ifrån början, att böja lite mer på benen i början eller att vinkla fötterna utåt. Jag jonglerade längre och bättre genom att träna på att jonglera, jag ägde min motorik.

Att våga erkänna att vi arbetar med motorik kommer göra golfträningen effektfull och det kommer skapa motorisk inlärning. Det kommer inte skapa snabba lösningar och statiskt nonsens men det kan mina elever gott vara utan. Det är bättre att träna på att slå bättre golfslag.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela