Stålebring Golf Academy

Mentalt svag eller bara otränad motorik?

Publicerad 2017-11-30 20:51:20 i Allmänt,

 
 

Tänkte börja med ett exempel från min egen träning. Jag tränar själv böj och försöker bli bättre på att utföra den rörelsen. Senaste tiden har jag fått jättebra tips av lyftare som har stor kompetens inom styrkelyft och såklart böj. Mitt mål just nu är att lyfta tyngre och inte fler receptioner, dvs maxstyrka.

Problemet för mig är att jag inte vågar lita på lyftet och därmed lyfter mindre vikt än vad jag skulle kunna. Jag känner mig rädd och blir arg på mig själv för att jag inte vågar. Vad som har hänt när jag fått bättre instruktion innehållandes förbättring av uppställning, utlyft och hållning är att jag fått en större säkerhet i lyftet.  Särskilt förbättrande var känslan av att jag möter ett större naturligt stopp i vändningen likt en fjädereffekt pga av att jag ställt mig bredare och inte når lika djupt (kan liknas med en person som översvingar pga av en böjd vänsterarm och när vänsterarmen sträcks upplever eleven ett naturligt stopp av baksvingen).

Jag skulle säga att jag är bättre på att lyfta än vad många golfamatörer är på golf. Jag kände mig också rädd och osäker over min lyftrörelse men det var därför att jag hade en för dålig rörelse, inte för att jag var för mentalt svag. Amatörgolfaren slår alltid bättre på rangen än på banan för att mattor är enklare att skopa ifrån än gräs. Dålig teknik skapar dåliga tankar. Bra teknik skapar bra tankar. 

Förra blogginlägget är nog mer riktad till den bättre spelaren med mer upprepbar motorik/sving. Det är svårt att tänka till sig bättre motorik och de golfare jag möter vanligtvis har tränat för lite. Det gör att dom känner sig osäker när dom spelar golf. Inget konstigt alls men man ska inte förväxla med det en svag mental styrka bara. Det är bara ett svepskäl till att inte ta ansvar för sin motorik för spelare med högre handicap. Motoriken skiter i hur glad du är.

Det är faktiskt oerhört kul att se hur fort det går att skapa en stabil rörelse när en spelare väl bestämt sig för att ta ansvar för sin motorik och träna på elementära saker som Markus Westerberg skriver i sin bok Golfarns Sjätte Sinne.

Kommer du ta ansvar för din motorik?

Med träning händer det.

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela