Stålebring Golf Academy

Bollplacering eller kroppsplacering?

Publicerad 2017-09-11 14:56:04 i Allmänt,

Att vara sann mot våra elever är att prata om saker som påverkar bollflykten och inte saker som vi tror påverkar bollflykten. Ibland kan det vara skönt att säga att en statisk sak löser ett dynamiskt problem eftersom det passar våra logiska vänsterhjärnhalvor. Oftast är vår vardag inrutad i struktur och logiska lösningar och det är rimligt för oss att också lösa problem i golfsvingen med logiska resonemang som att en duff orsakad av en skopning blir mindre duffad om vi flyttar bollen närmare höger fot.

Visst är det så att en spelare som duffar, duffar mindre om vi flyttar bollen mer höger i stancen men det gäller bara kortsiktigt och ur ett långsiktigt perspektiv är min teori att det förvärar skopningen. Det låter dock högst rimligt att vi ska flytta bollen mer åt det håll som klubban slår den i marken men problemet är inte bollplaceringen. Jag är nog rädd att vi har använt ordet bollplacering lite för mycket så det har fått många golfare att göra tankevurpor när de ska lösa sina svingproblem.

Jag har sett så många elever med duff och skop utvecklat sin bollträff genom att göra precis tvärtom som "vi tror att vi ska göra", dvs att spela bollen mer mot vänsterfot. Det uppmanar nämligen dom att sluta skopa och börja lösa problematiken på riktigt och därmed långsiktigt. En elev som skopar behöver lära sig att slå ned på bollen, inte att flytta bollen bakåt. Dom skopar och duffar bollen för att dom skopar och duffar bollen, inte för att dom har bollen på fel ställe.

Det blir nästan alltid bättre bollträffar om eleven löser sitt problem och inte jobbar med symptomen. Därför ska en skopare träna på att slå ned på bollen med bollen mer mot vänsterfot vilket uppmanar till att just slå mer nedåt. Lägger man en pegg 10 cm höger om bollen som eleven inte ska träffa tränar man ännu mer på riktigt, att slå nedåt och inte uppåt med sina järnklubbor.

I elevens träning på den riktiga kompetensen att slå ned på bollen blir träningen dynamisk, precis som spelet golf. Då försvinner snart det falska beroendet av en "korrekt" bollplacering, det finns faktiskt inget som heter bollplacering eftersom det dynamiska spelet golf innebär att vi placeras oss till bollen på banan. Så om vi ska märka ord så vill jag hellre kalla det för kroppsplacering. Begreppet kroppslacering uppmanar oss till att träna på reella saker som påverkar slaget ( kordination, perception och programering av nervsystemet) istälet för påhittade statiska saker. Vi får faktiskt inte flytta bollen på banan, där får vi ställa oss intill bollen, i alla olika lutningar och sluttningar som banan kan erbjuda oss, och göra vårt bästa för att träffa bollen före marken och inte tvärtom.

Med träning händer det.

Kommentarer

Postat av: Ann

Publicerad 2017-09-11 17:13:41

Hej Robin! Fick med mig en del matnyttigt från kursen med Max i Klövsjö, egentligen känner jag igen allt jag behöver lära mig men har väl tappat eller aldrig riktigt fått till det genom hela kroppen/svingen.
Nu börjar det mogna fram och jag vill träna, hoppas kunna få till det. Gäller alla klubbor men mest 6-8 järnen. Och jag börjar träffa bollen! Låter armarna bara vara med och låter svingen plocka bollen. Tyvärr strejkar kroppen men om jag tar det lugnt så kan jag spela 9 hål i taget. Bra skrivet om bollplaceringen😉 Kram Ann

Svar: Toppen Ann!!
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela