Stålebring Golf Academy

Det är klart att kvalitet är bättre än kvantitet, eller?

Publicerad 2018-12-18 10:42:24 i Allmänt,

Inte sällan hör man att en bra riktlinje är att kvalite alltid är bättre än kvantite men med dagens förutsättningar för golfträning stämmer inte riktigt det ordspråket. Sundsvall som golfstad har på mindre än tio år utvecklat sin kvalite på golfträning mycket med studios, trackman, höghastighetskameror, sensorplatta och diverse andra effektiva träningshjälmedel. Kontrasten för eleven nu och för tio år sedan är mycket stor och kvaliten är mycket högre nu.
 
Det största hindret för utveckling, såväl elitjuniorer till amatörer, är idag faktiskt kvantitet och inte kvalitet. Förutsättningar är otroliga för kvalite men utan kvantitet spelar kvaliten inte särskilt stor roll.
 
Jag tror jag talar för mina kollegor när jag enkelt ritade ovanstående bild som symboliserar vad utveckling består av. Utveckling består av lite "tränarledd - juniorträning" och mycket av egenträning. Egenträning är stommen i utveckligen men i Sundsvall har det blivit nästintill vanligt att "bara komma på klubbens ordnade träningar".
 
Att endast delta på träningar är helt okej men det skapar inte speciellt mycket utveckling om man nu strävar efter just utveckling. Kanske detta är ett blogginlägg att dela?
 
Med träning händer det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela