Stålebring Golf Academy

Fortfarande ett bra sätt att testa spår/bladkontroll!

Publicerad 2018-12-26 15:45:05 i Allmänt,

 

Inomhus kräver Trackman att spelaren bestämmer ett sikte på vägen som får symbolisera rakt/0 grader/målet. Denna inställning görs i Trackman innan man börjar slå och oftast använder vi ett långt rep som siktpunkt.

Inställningen till repet brukar jag göra i början av passet så allt är förberett tills lektionstiden börjar. För våra utvecklingsjuniorer och tävlingspelare brukar jag, rätt sällan dock, ”mixtra” lite med siktet i smygsiktet hamnar snett. Jag ändrar endast siktet lite (1-2 grader i bladvinkel och spår) men för den som har koll på sin sving så märks det och den spelaren vänder sig om och ber mig kolla siktet.  

Det är en väldigt bra nulägescheck på hur bra en spelare känner sin sving och det är dessutom ett högst implicit test som testar golfarens undermedvetna. Märker inte spelaren av det sneda siktet är kännedomen kring sin egen rörelse för svag och mer träning behövs.

Ofta är det ett bra sätt uppmärksamma spelarens förmåga att skapa skruvar, olika typer av slag och förmågan att sikta rätt.  

Det vore fränt om ni som har Trackman provar detta på era spelare och återkopplar om ni också tycker det var en spännande prövning för era spelare.

 

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela