Stålebring Golf Academy

Kan du gissa rätt?

Publicerad 2018-02-08 09:44:55 i Allmänt,

 
Fokus på våra gruppträningar den här veckan är att eleverna ska gissa sina egna siffror efter sitt slag. Det går till så att man ska slå ett specifikt svingspår, en specifik attackvinkel eller bara gissa sin bladvinkel.

Det finns verkligen stora fördelar med att låta eleverna gissa och därmed verkligen känna efter hur det ska kännas. Vill man lära sig att svinga klubban exempelvis inifrån istället för utifrån så behöver man kunna känna hur det ska kännas att svinga klubban inifrån.

Det borde vara enklare för eleven att känna sitt svingspår efter slaget än innan slaget till en början. Det jag vill säga med det är att det är svårt att känna precis hur det ska kännas innan man slår eftersom det är själva “slutprodukten” av golfträning. Eftersom det är svårt att begära av en elev att känna rätt innan slaget så använder vi ett bra knep och låter eleven känna sitt svingspår efter slaget och därmed gissa. Det är riktigt effektivt och skapar en otroligt kul träning också.

Jag tror att det är omöjligt att skapa ett bra slag om man inte kan känna efteråt vad man skapat. Därför måste alla med högre ambitioner kunna gissa rätt. Om en elev inte klarar av att gissa rätt efteråt så kommer eleven aldrig kunna skapa rätt heller.

Med träning händer det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela