Stålebring Golf Academy

Vad betyder ett öppet klubbhuvud i baksvingen?

Publicerad 2018-02-27 09:02:33 i Allmänt,

 

Veckans ”tema” för våra fördjupningskurser är videoanalys. Det innebär att vi kommer att granska tekniken inte bara via Trackman men också via video samt trycksensormätning.

För mig är det viktigt att vi tolkar det vi ser på rätt sätt och fortfarande behåller en tydlig förankring till bollflykten och en tydlig skillnad mellan statiska positioner och själva svingrörelsen. Vår grundtes är att alla förändringar behöver förankras i bollflykten annars är förändringen omotiverad och vår övertygelse är att svingen är en rörelse och inte statiska positioner.

Förhåller man sig till ovanstående resonemang så är det lättare att förstå vad som påverkar bollflykten och frågan i rubriken, om vad ett stängt klubbhuvud betyder i baksvingen, är ett bra exempel på en svingförändring.

Vår tro är att vi inte behöver missa höger för att klubbhuvudet är öppet utan missen till höger beror på att vi inte hinner stänga klubbhuvudet i tid(det finns spelare som missar höger med ett stängt klubbhuvud också). Det kan underlätta att inte missa höger om eleven skapar ett mindre öppet klubbhuvud i starten/baksvingen men kompetensen att slå bollen med ett rakt klubbhuvud i träffen sitter inte i en position. Att förmedla något annat till en elev är både farligt och vilseledande.

Positioner kan aldrig äga koordination men koordinationen kan äga positioner.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela