Stålebring Golf Academy

Gäströnika - Två steg framåt, ett steg tillbaka.

Publicerad 2018-01-09 08:11:00 i Allmänt,

 
Jag bad Hasse skriva om sin träning på bloggen eftersom jag tycker han har osedvanligt bra fokus. Hans fokus liknar mycket begreppet deliberate practice. Han har skrivit sitt första inlägg nu !
 

Två steg framåt, ett steg tillbaka 

Min upplevelse av att ta professionell hjälp från en meriterad golftränare som har tillgång till den modernaste tekniken är förmodligen samma som du har. På ett föredömligt sätt får jag förevisa mina färdigheter vartefter tränaren i dialog med mig avgör vart arbetet för att förbättra mitt golfspel ska sättas in. Viljan att bli bättre har drivit mig att söka hjälp och utgör bränslet att genomföra en förändring. Stärkt av ny insikt lämnar jag lektionen för att fortsätta arbetet på egen hand. Motivationen är hög när jag styr stegen mot rangen för att öva på min uppgift. Det första övningspasset går i regel bra. Det nya är i färskt minne och viljan att bli bättre är på topp. Tillbaka till rangen och på det igen är devisen. Först efter några träningspass på egen hand går det upp för mig. Det här var svårare än vad jag hade tänkt mig. Varför har jag så svårt med just detta? Känslan av misslyckande smyger sig på. Frustrationen knackar på dörren och besvikelsen över att det går dåligt ger en sur smak i munnen. Det är lätt att bli arg och använda ilskan som bränsle att genomföra ytterligare övning. Faktum kvarstår, jag står inför en stor svårighet och glädjen med golf är som bortblåst. Vad gör jag nu? 

Är det någon som har numret till jourhavande golfmedspelare som kan prata förstånd med mig? Vi har nog alla varit där och ställt oss själva frågan vad är det jag håller på med? Känslan av att vara värdelös. Ja, riktigt kass på något. Är det till min golftränare jag ska ringa för att få hjälp att komma upp ur gropen av tvivel jag grävt? Att ta kontakt med golftränaren är ett alternativ. Ibland kan det vara bra att få ge utlopp för frustrationen och få några uppmuntrande råd. Ett annat alternativ är att förstå vad som hänt och att ta ansvar för situationen. En svaghet hittades. En förändring infördes. Att få bukt med svagheten och införliva förändringen kräver arbete och uthållighet. Det går dåligt därför att jag inte är bra på detta och det är orsaken till att jag övar. Att det går dåligt och är svårt är normalt när jag lär mig något nytt. Det tar tid att åstadkomma en förändring. 

Jag går igenom alla faser efter varje lektion, upp som en sol och ned som en pannkaka. Först när jag kraschat inser jag min svaghet. Bit för bit börjar jag krypa upp ur den grop jag grävt åt mig själv. En lyckad övning blir två och sakta kommer resultatet. Det jag sår skördar jag. 

Vissa moment kommer ta lång tid att bemästra. Jag är okej med att det tar tid. Det finns inga genvägar. Jag vill bygga en stabil grund att vila min golf på. Personligen försöker jag lägga in sex till åtta egna träningspass mellan varje lektion. Det ger mig tid att nöta in det nya och ta höjd för berg- och dalbanan som handledd övning innebär. Varje lektion är två steg framåt mot bättre golf. Varje svårighet är ett steg tillbaka. Steg för steg kämpar jag vidare mot bättre golf. För innerst inne vet både du och jag att bortom det svåra väntar det roliga. 

En ny säsong med ett bättre golfspel. 

Hans-Olof Backberg

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela