Stålebring Golf Academy

Har din tränare sagt att han/hon är osäker och inte vet vad missen berodde på?

Publicerad 2018-01-30 14:34:30 i Allmänt,

Förra helgen deltog jag som coach i Super Camp som är juniorers första väg in i landslagsverksamheten och vi är tre coacher som arbetar med en grupp särskilt uttagna juniorer.

Det som slog med i helgen är att vi golftränare inte fungerar som instruktörer under denna helg utan som coacher vilket är rätt ovanligt då vår yrkesvardag nästan bara består av ren instruktion. Att vara coachande handlar inte om att vägleda i rätt eller fel svingtekniskt utan det handlar snarare om något mer holistiskt än så. Att vara coachande handlar om att belysa varje elevs bollflykt snarare än att ändra bollflykten. 

Vad som blev tydligt för mig under denna helg är att jag inte heller skulle vilja ändra fritt främmande spelares bollflykter eftersom det är för svårt att göra det på ett bra sätt så omedelbart. Jag vet inte vilken miss dessa spelare har, jag vet inte vad dessa spelare känner kring sin miss under tävling, jag vet inte vad dessa spelare har för unik anatomi och kanske mest centralt av allt är att jag vägrar ändrar en sving för att den inte ser bra ut på video.

Om du har en golftränare som är lite avvaktande och kanske ibland säger att han/hon inte vet varför det blev en miss så har du nog en rätt bra tränare. En tränare som säger ”jag vet inte” förhåller sig till sanningen och framförallt så är det kompetent av den tränare att säga ”jag vet inte”. 

Att inte veta är normalt. Att inte veta vad en miss beror på är sunt och tyder inte alls på okunskap hos tränaren utan på kunskap. Kunskap att förstå att allt inte behöver kunna förklaras med estetiska positioner på videon. Spelet är så mycket större än så. 

Säger din tränare att han eller hon inte vet men vill gärna försöka att hjälpa dig som elev så har du förmodligen en riktigt bra tränare som agerar från hjärtat. 

Med träning händer det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela