Stålebring Golf Academy

Vad är bäst – att slå ett bra slag eller lösa problemet?

Publicerad 2018-05-21 21:57:23 i Allmänt,

I sommarsolen flyger bollarna som under en solig julidag och lika tätt som antal slagna bollar är förekomsten av golfare som förväxlar en motorisk lösning med en intellektuell lösning av en ojämn bollträff eller ett snett slag. 

Aldrig någonsin har jag fått upp ögonen så mycket för hur många golfare som löser svingproblem såsom ojämn bollträff på fel sätt.  Det jag tidigare skrivit om, att man inte duffar bollen för att man har bollen för långt vänster i stancen utan duffen uppkommer för att man duffar bollen helt enkelt, är så sant.

Det går inte att lösa en duff med att flytta bollplaceringen mer höger ( längre bak även kallat för högerspelare) eftersom det är inte det som är problemet. Problemet är att man har för taskig timing vilket gör att man är osäker på vart klubban slår ned och behöver träna på de, inte på bollplaceringen.  Det är få tränare som vågar ”approacha” eleven med det och det är något av det svåraste man kan göra, att våga bemöta det motoriska problemet men belöningen blir desto större vill jag lova.

Jag tycker energin från spelare är mycket större än någonsin när vi väljer att jobba med orsaken till den ojämna bollträffen istället för symptomen.  Jag är också oerhört tacksam för vår fairwaybunker som vi i anslutning till rangen på Öjestrand. Den skapar bland de bästa möjligheterna en golfspelare kan få för att träna upp sin bollträff med järnklubbor. 

Så här kommer veckans utmaning, ni behöver inte förstå den rent intellektuellt utan enbart genomföra den motoriskt.  Utmaningen går ut på att rada upp 5 bollar strax vänster om ett streck i bunkern och slå iväg bra slag på samtliga bollar med torven till vänster om bollen/strecket. 
 
Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela