Stålebring Golf Academy

En övning är ett skal.

Publicerad 2018-11-20 13:20:50 i Allmänt,

Att hitta rätt övning för eleven är bra men vad är syftet med en övning 

Oavsett övning/drill/träning så är syftet lika – att hitta en känsla som skapar en förändring i rörelsemönstret. En övning är endast ett skal,en väg att hitta en känslasom är nödvändig för att träna in det nya.

Vår vanligaste lektionskund är den som vill bota en slice och min erfarenhet är att mina tränarkollegor oftast botar en slice på första lektionen, det är inte alls så svårt. Det luriga är att vi alltid håller oss till övningen som eliminerade slicen, det skapar problem för eleven och gör att eleven lätt faller tillbaka till sin slice efter ett par rundor. 

Det bästa för den eleven är att på slutet av lektionen slå en slice igen för att följa upp med en stor draw. För att sedan slå  ytterligare en stor slice och följa upp det med en stor draw. En övning en är bra väg för att hitta känslan men det är känslan som är lösningen.  Ta ansvar för den när du har tar en lektion och säkerställ att du förstår rent motoriskt, strunta i det teoretisk ibland!!

En lyckad lektion med syfte att bota slice avslutas alltid bäst genom att låta eleven slå en stor slice för att sedan följa upp det med en draw. Då skapas en slags ”slice-försäkring” för eleven. Försäkringen ”täcker” återfall eftersom eleven får mer än en övning med sig hem, nämligen en känsla! 

Med träning händer det.

 

Den förlängda bollflykten kallas statistik.

Publicerad 2018-11-11 15:39:36 i Allmänt,

 
Återigen öppnar vi en ny vintersäsongsträning för våra tävlingspelare. I våras pratade vi om vikten av statistik och testade program som ”Anova” och ”ShotsToHole” men ändå lider vi brist på statistik nu när vi startar vinterträningen. 

I tränarrollen blir statistiken en förlängning av bollflykten och kanske är statistiken det som vi egentligen talar om när vi frågar våra elever om hur de slår bollen. Statistik består av bollflykter och bollflykter under tävling skapar statistik över hur våra elever slår bollen under tävling och det borde vara högst relevant. Att sedan förankra vinterträning/svingförändringar/träningsupplägg i det borde definitivt vara eftersträvansvärt för att kunna träna just där man tjänar mest slag.

Varför så få spelare för statistik är ett problem som vi behöver komma till rätta med och såklart är det enklare att titta på en video och ”rätta till det som ser konstigt ut” än att faktiskt analysera slagen på tävling. Det är svårt att granska sig själv objektivt och det är kanske också därför så många har lättare för att föra statistik när de spelar bra.

Jag tänker när jag skriver detta att det känns lite märkligt hur alla seriösa tävlingspelare så lätt köper alla analyser kring sin egen teknik utan någon som helst förankring i statistik. Det känns stundtals som ”Kejsarens nya kläder” där tävlingsspelare är tillfreds med subjektiva ”hokuspokus”- analyser om deras teknik och genast börjar ändra sin sving utan att egentligen förstå.

Jag är helt på det klara med att jag skulle utveckla mig som tränare om jag fokuserade mer på statistik och tog mer ansvar för spelarnas bollflykter.  

Statistiken borde ses som en förlängning av bollflykten

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela