Stålebring Golf Academy

Den förlängda bollflykten kallas statistik.

Publicerad 2018-11-11 15:39:36 i Allmänt,

 
Återigen öppnar vi en ny vintersäsongsträning för våra tävlingspelare. I våras pratade vi om vikten av statistik och testade program som ”Anova” och ”ShotsToHole” men ändå lider vi brist på statistik nu när vi startar vinterträningen. 

I tränarrollen blir statistiken en förlängning av bollflykten och kanske är statistiken det som vi egentligen talar om när vi frågar våra elever om hur de slår bollen. Statistik består av bollflykter och bollflykter under tävling skapar statistik över hur våra elever slår bollen under tävling och det borde vara högst relevant. Att sedan förankra vinterträning/svingförändringar/träningsupplägg i det borde definitivt vara eftersträvansvärt för att kunna träna just där man tjänar mest slag.

Varför så få spelare för statistik är ett problem som vi behöver komma till rätta med och såklart är det enklare att titta på en video och ”rätta till det som ser konstigt ut” än att faktiskt analysera slagen på tävling. Det är svårt att granska sig själv objektivt och det är kanske också därför så många har lättare för att föra statistik när de spelar bra.

Jag tänker när jag skriver detta att det känns lite märkligt hur alla seriösa tävlingspelare så lätt köper alla analyser kring sin egen teknik utan någon som helst förankring i statistik. Det känns stundtals som ”Kejsarens nya kläder” där tävlingsspelare är tillfreds med subjektiva ”hokuspokus”- analyser om deras teknik och genast börjar ändra sin sving utan att egentligen förstå.

Jag är helt på det klara med att jag skulle utveckla mig som tränare om jag fokuserade mer på statistik och tog mer ansvar för spelarnas bollflykter.  

Statistiken borde ses som en förlängning av bollflykten

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela