Stålebring Golf Academy

Vi behöver skilja på riktning och sikte för att slå bollen dit vi vill

Publicerad 2018-09-13 09:28:00 i Allmänt,

Det tog rätt lång tid innan jag förstod att siktproblem egentligen är ett bladproblem för många amatörgolfare. Igår hade jag denna dialog med en elev:

 -       Du behöver inte jobba på ditt sikte än för ditt problem är riktningen just nu. När du lyckats stänga ditt blad efter lite träning och de övningarna vi jobbat på så kommer du kunna sikta lättare.

-       Okej, jag trodde jag siktade dåligt.

 Det är många golfare som mår bra av att bli informerade om att bladets vinkel i träffen inte alls behöver avspegla bladets vinkel i uppställningen. Med den vetskapen så blir eleven mer kompetent och kan lösa mer problem själv. 

Vidare tycker jag begreppet sikte är rätt oklart för det vi egentligen pratar om när vi säger sikte är riktning. Riktning handlar om bladkontroll och det har med motorik att göra som är långt ifrån linjering. Riktning kräver i sin tur bollträff och det gör att många amatörgolfare behöver förbättra sin bollträff innan riktning blir prioriterat.

En linjering, exempelvis med en populär siktpinne, är ett jättebra sätt att få en preferenslinje på vart kroppen och bladet riktas men behöver inte likställas med vart bollen landar. För att kunna landa bollen längre bort behöver du en bollträff och en bladkontroll, det skapas inte av ett rätt sikte enbart. Bladkontroll äger alltid sikte. 

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela