Stålebring Golf Academy

Lätta och svåra delar i en juniorsatsning

Publicerad 2019-01-22 11:08:37 i Allmänt,

Om jag skulle vara frisk i mina benhinnor skulle jag springa mycket mer än vad jag gör idag men det går inte för att så fort jag ökar träningsmängden så gör benhinnorna ont. Problemet för mig är således att jag behöver bli frisk i benen och det är anledningen till att jag har för lite mil i kroppen för att uppnå mitt mål på milen.

Ett scenario där jag var skadefri och inte tränade men ändå ville springa milen 2 min bättre än nuvarande PB är kontraproduktivt.Träning oavsett idrott är alltid uppdelad i enkla och svåra delaratt påverka för den enskilde idrottaren. Enkla delar att påverka för en satsande golfjunior i Sundsvall är exempelvis: 

Träningsmängd

Kost

Schema

Rutiner

Tävlingsmängd

Statistikinsamling 

Svårare delar för idrottaren att påverka är: 

Bladkontroll

Val av tävlingar utifrån rankning

Kontroll av resultatet av träning

Utvärdering av träningsupplägg

Rätt tränare

Försäsongsträning

Ekonomi

Sponsorer

Tävlingsnerver

Skador

Trackmantillgång

 

De svårare delarna är alltid det ”kruxiga” som är avgörande för hur bra resultatet blirde lätta sakerna är självklara.Förutsättningar för att träna golf i Sundsvall för juniorer är mycket goda och det råder ingen tvekan om att de ”lätta” sakerna ofta inte infinner sig. Ta träningsmängd som exempel. 

Träningsmängden är i många idrotter en självklarhet. Utan den går det verkligen inte att utvecklas hur än man vänder och vrider på det. Det är ett fel att behöva fokusera på enkla självklara saker som träningsmängd när all tid och energi borde gå till de svårare delarna.

I helgen under Super Camp var det samma sak. Massor med duktiga juniorer som har full koll på motorik och klarar övningar alldeles utomordentligt bra men faller på träningsmängden under hemförhållanden.

Det är inte extremt/påtvingande att be en junior med ett uttalat mål att öka mängden träning om hen vill nå sitt mål. Det är snarare extremt att inte påtala det. Det är massor med juniorer som tränar på tok för lite i förhållande till deras målsättning.

De juniorer jag träffade hade superbra koll, var jätteduktig på att anpassa sin teknik till olika skruvar/slag men väldigt få har en träningsmängd hemma som hjälper dom. Väldigt många har en träningsmängd som är särskilt låg.

Tiden går rätt snabbt och det är ingen tvekan om att juniorerna vi träffade kan bli superbra om dom vill men träningsmängden är under all kritik och den är nog det största faktorn till utveckling just nu i hela golfsundsvall. Ovanligt att den "enkla" grejen är den största faktorn.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela