Stålebring Golf Academy

Du måste våga slå med din telefon som hinder.

Publicerad 2018-01-17 10:08:41 i Allmänt,

 

Det blev många reaktioner på en video på vår facebooksida ( Stålebring Golf Academy) där en av våra juniorer tränar sin attackvinkel/träffsäkerhet/lowpoint genom att lägga sin mobiltelefon innan bollen som ett hinder.

Joe hade ett motoriskt problem som bestod av osäkerhet kring hur klubban träffade bollen. Ibland skopade han och det blev orena träffar. En skopning, eller rättare sagt en för flack infallsvinkel, kan skapa både en duff och topp. Klubban exponeras alltså för marken innan bollen och då kan det bli en duff men den undermedvetna motkorrigeringen är också att man lyfter armarna för att undvika marken och då blir det en topp.

Det är ett motoriskt problem. Det är inget annat än ett motoriskt problem. Joe kanske inte förstår vad som händer och då behövs en teoretisk förklaring med det återstår ändå en motorisk förändring från Joes sida. Det finns ingen teoretisk/intellektuell förklaring i världen som kan skapa en motorisk förändring utan motorisk träning.

Problemets kärna för nästan alla elever är att det finns en stor övertro på intellektuell förståelse och en stor undertro på motorisk träning vilket är motsägelsefullt då problemet endast är motoriskt. Joe förstår att han behöver träna motoriskt och lägger dit sin telefon.

Om du vill kunna träffa bollen någorlunda rent så behöver du kunna enkelt klara av att undvika telefonen, det är inte ett högt ställt motoriskt mål (det kanske motsvarar hcp 3 och nedåt). Kan man inte det så behöver man träna sin motorik ännu mer genom att använda ett mindre dyrbart föremål tills man känner sig säker på att exponera sin motoriska kompetens mot dyrbare föremål och exempelvis sin mobiltelefon. Den exponeringen är samma exponering som borde finnas med på en kravspecifikation för tävlingsgolf.

Antar man inte denna utmaning så är det inte fel på något sätt men man kan inte förvänta sig att man ska träffa bollen rent på banan när bollen ligger illa till i torvmärken, skogsunderlag, bunker etc. Ditt nervsystem gör nämligen inte skillnad på träning och banan. Allt är verkligheten och händer precis just där och då och det spelar ingen roll om du förstår hur du ska göra rent intellektuellt om du inte tränat motoriskt.

Detta resonemang gäller tävlingspelare/satsande spelare. Har jag en duktig spelare framför mig så är det rätt självklart att om den spelaren inte vågar lägga dit sin telefon så är den spelaren inte motoriskt förbered och behöver således träna ännu mer på träffsäkerhet.

Du måste kunna klara av att lägga ditt mobiltelefon som hinder på ett lämpligt avstånd från bollen.

Med träning händer det.

 

Vems ansvar?

Publicerad 2018-01-13 19:02:00 i Allmänt,

 

Det hände en intressant incident på vår träning med juniorerna idag. På lördagar kör vi spår/blad –matcher vilket är veckans höjdpunkt men även riktigt effektiv träning. Jag vet faktiskt inte om man kan göra träning inomhus mer meningsfull än det upplägg vi hade idag på träningen.

Matcherna bygger på att man ska slå så nära mittlinjen (repet på nätet) som möjligt med olika skruvar. Det är med andra ord extremt viktigt att siktet på trackman är inställt rätt. För att kontrollera siktet gör man en knapptryckning och det tar max 20 sekunder. 

När det var min tur så slog jag precis på repet och såg att jag hade 0 i path men ändå en face angle som var 3 grader stängt. Jag blev förvånad och bad om att få kontrollera siktet som var felinställt. Att upptäcka ett felinställt sikte är fantastiskt bra träning. Det kräver spår/blad-kontroll samt det viktigaste av allt – att man tar ansvar för sin bollflykt.

Med träning händer det.

Gissa rätt!

Publicerad 2018-01-10 10:06:14 i Allmänt,

Ovan är en bild från vår senaste träning med våra utvecklingsjuniorer. Sista delen av träningspasset gick ut på att känna sin egen bollflykt snarare än att slå rätt. Alla skulle slå ett slag var och innan slaget berätta för de andra vilken bollflykt man ville skapa. Målet var såklart att lyckas med den bollflykten man bestämde sig för men ännu viktigare är faktiskt att gissa vad det faktiskt blev för bollflykt.

Att slå fel bollflykt men att gissa rätt bollflykt är bättre än att slå rätt bollflykt och sedan gissa fel.

Att spela bra golf eller att lyckas med sin teknikträning handlar om bollträff och spår/blad-kontroll. Att bygga en bra spår/blad-kontroll handlar inte om att inte missa slag ibland. Det handlar om att vara så kalibrerad att man känner sitt spår/blad och kan gissa rätt efter man slagit. Det är rätt bra att vara inomhus vid en sån övning eftersom ingen ser bollflykten förutom den som tittar på TrackMan.

Med träning händer det.

 

Gäströnika - Två steg framåt, ett steg tillbaka.

Publicerad 2018-01-09 08:11:00 i Allmänt,

 
Jag bad Hasse skriva om sin träning på bloggen eftersom jag tycker han har osedvanligt bra fokus. Hans fokus liknar mycket begreppet deliberate practice. Han har skrivit sitt första inlägg nu !
 

Två steg framåt, ett steg tillbaka 

Min upplevelse av att ta professionell hjälp från en meriterad golftränare som har tillgång till den modernaste tekniken är förmodligen samma som du har. På ett föredömligt sätt får jag förevisa mina färdigheter vartefter tränaren i dialog med mig avgör vart arbetet för att förbättra mitt golfspel ska sättas in. Viljan att bli bättre har drivit mig att söka hjälp och utgör bränslet att genomföra en förändring. Stärkt av ny insikt lämnar jag lektionen för att fortsätta arbetet på egen hand. Motivationen är hög när jag styr stegen mot rangen för att öva på min uppgift. Det första övningspasset går i regel bra. Det nya är i färskt minne och viljan att bli bättre är på topp. Tillbaka till rangen och på det igen är devisen. Först efter några träningspass på egen hand går det upp för mig. Det här var svårare än vad jag hade tänkt mig. Varför har jag så svårt med just detta? Känslan av misslyckande smyger sig på. Frustrationen knackar på dörren och besvikelsen över att det går dåligt ger en sur smak i munnen. Det är lätt att bli arg och använda ilskan som bränsle att genomföra ytterligare övning. Faktum kvarstår, jag står inför en stor svårighet och glädjen med golf är som bortblåst. Vad gör jag nu? 

Är det någon som har numret till jourhavande golfmedspelare som kan prata förstånd med mig? Vi har nog alla varit där och ställt oss själva frågan vad är det jag håller på med? Känslan av att vara värdelös. Ja, riktigt kass på något. Är det till min golftränare jag ska ringa för att få hjälp att komma upp ur gropen av tvivel jag grävt? Att ta kontakt med golftränaren är ett alternativ. Ibland kan det vara bra att få ge utlopp för frustrationen och få några uppmuntrande råd. Ett annat alternativ är att förstå vad som hänt och att ta ansvar för situationen. En svaghet hittades. En förändring infördes. Att få bukt med svagheten och införliva förändringen kräver arbete och uthållighet. Det går dåligt därför att jag inte är bra på detta och det är orsaken till att jag övar. Att det går dåligt och är svårt är normalt när jag lär mig något nytt. Det tar tid att åstadkomma en förändring. 

Jag går igenom alla faser efter varje lektion, upp som en sol och ned som en pannkaka. Först när jag kraschat inser jag min svaghet. Bit för bit börjar jag krypa upp ur den grop jag grävt åt mig själv. En lyckad övning blir två och sakta kommer resultatet. Det jag sår skördar jag. 

Vissa moment kommer ta lång tid att bemästra. Jag är okej med att det tar tid. Det finns inga genvägar. Jag vill bygga en stabil grund att vila min golf på. Personligen försöker jag lägga in sex till åtta egna träningspass mellan varje lektion. Det ger mig tid att nöta in det nya och ta höjd för berg- och dalbanan som handledd övning innebär. Varje lektion är två steg framåt mot bättre golf. Varje svårighet är ett steg tillbaka. Steg för steg kämpar jag vidare mot bättre golf. För innerst inne vet både du och jag att bortom det svåra väntar det roliga. 

En ny säsong med ett bättre golfspel. 

Hans-Olof Backberg

 

Ovanligt gjort av gårdagens elev, säkert en på femtio elever!

Publicerad 2018-01-06 08:13:39 i Allmänt,

Igår hade jag en lektion med en äldre dam som i samband med hennes spår/blad – ändring började toppa bollen med drivern. Vi såg att det var toppar eftersom vi hade sprutat torrschampo på klubban.

Det första hon säger är inte att hon vill pegga högre utan att hon borde kunna träffa mer i mitten oavsett höjd på peggen. Det är stort, riktigt stort och ovanligt. Hennes adekvata syn på problemet med toppen är nog så ovanligt som en elev på femtio elever. Med andra ord så är det mycket sannolikt att du som läser detta skulle gjort tvärtom mot damen.

Vad var det som var så bra med hennes lösning ? 

Hon tog ansvar för sin egen golfträning och valde att belysa problemet istället för statiskt trams. Problemet var att hon just då var okoordinerad och toppade bollen, vilket gäller oavsett pegghöjd. Det gäller oavsett pegghöjd och den kompetens som just då var otillräcklig var koordination och inte pegghöjd.  Såklart peggade hon lägre så hon fick effektivare träning :) 

Med träning händer det.

 

Kan det vara bra träning att resa sig i baksvingen?

Publicerad 2018-01-04 14:58:23 i Allmänt,

Jag tror jag aldrig kommer att presentera att en elev reser sig eller böjer på armen som en lösning på deras dåliga bollträffar någonsin mer i hela mitt liv. Jag tror inte det är bra för en amatörgolfare att höra det. Det enda som är bra med den lösningen är att eleven gillar den lösningen rent intellektuellt vilket gör att vi tränare kan presentera fel lösning till eleven utan dom märker det…

Jag har under hösten skrivit om hur motoriken äger alla videoanalyser, vinklar och knasiga intellektuella lösningar på motoriska problem men ändock är min tolkning relativt outnyttjad av kollegor och amatörgolfare. Poängen med varför man inte toppar bollen för att man reser sig är att man inte behöver toppa bollen bara för att man reser sig, man toppar bollen för att man inte “tajmar” rätt ned mot marken rent koordinativt. 

Det kan vara bra att läsa den meningen igen. Man toppar inte bollen för att man reser sig utan man toppar bollen för att man inte “tajmar” klubban rätt ned mot marken rent koordinativt. Man behöver alltså inte toppa bollen bara för att man böjer på armen eller reser sig. Personligen anser jag att om ska kunna spela säker golf så bör man nog tillägna sin motorik tillräckligt med träning så man kan träffa bollen fast man böjer på armen eller reser sig som en övning/test. Kan man inte det så är man nog rätt körd.

Naturligtvis så bör man inte resa sig eller böja armen men det är inte en lösning på ett motoriskt problem. Behovet av att träna sin koordination samt att träffa ned mot bollen rätt kvarstår. Det är ”bara” en stor hjälp på traven att inte böja på armen eller att inte resa sig. En fantastiskt bra sak med Öjestrand GC är den att vi har en fairwaybunker vid rangen. Där kan man verkligen nöta långa slag eftersom det skapar en bra kontext för motorisk inlärning.

Borde det inte vara fler golfare som inte köper resonemanget att man inte kan pricka bollen bara för att man råkar böja armen lite?

Om man inte kan pricka bollen när man böjer armen eller reser sig så bör man nog sluta resa sig och böja på armen för det underlättar när man tränar den huvudsakliga anledningen till varför man inte prickar bollen, nämligen kordination och motorik. När man tränar koordinationen och motorik ned mot bollen så kan passa på att göra sin träning mer utmanande genom att tillexempel böja på armen eller resa sig lite då och då ;)

Med träning händer det!

 

Pegga upp eller pegga ner, hur var det nu igen?

Publicerad 2017-12-27 14:16:09 i Allmänt,

Igår hade jag ett intressant utbyte med en elev angående pegghöjd med drivern. Problemet var en topp, dvs träffen var för låg på klubbhuvudet. Elevens initiala reaktion var att pegga högre och på så sätt skapa en högre och mer centrerad träff. Precis vad jag själv skulle sagt för två år sedan eller om jag hade spelat en foursome ihop med denna elev och vill ha förbättring enbart för stunden så hade jag också bett honom att pegga högre.

Den rätta analysen är såklart att eleven toppar för att eleven toppar, inte för att peggen är för låg. På banan i övriga slag står man i olika lut, vind, blåst och inte minst tusen andra saker som påverkar en spelares motorik betydligt mer än en något justerad pegghöjd. Övningen är att kunna slå oavsett pegghöjd och för att träna adekvat på den kompetensen så lär eleven snarare pegga lägre som övning än högre men framförallt variera.

Några liknelser till detta synsätt tycker jag kan vara hur en ormrädd person väljer att undvika ormar i sin vardag på tv, i tidningar och kanske till och med aldrig går promenader i skogen. Det är samma som om eleven ovan peggar bollen högre, det löser inte problemet utan gör det oförändrat. Det vore bättre om den ormrädde personen gick i terapi och arbetade med sin rädsla.

En annan liknelse är pengar och olycka. Klart man kan köpa sig mer glädje för stunden och för närmaste tiden och till och med mycket stark glädje men löser det verkligen det ursprungliga olyckliga sinnesstämningen som beror på något annat. Det är bättre att ”fronta” det som skapar olyckan istället för att plåstra om den.

Med träning händer det.

Sikta

Publicerad 2017-12-21 08:29:56 i Allmänt,

 
Ett exempel från förra inläggets resonemang om att det råder en övertro på intellektuell förståelse och en undertro på motorisk förståelse är när elever slår i TrackMan. Det handlar om att man som elev gärna tittar och accepterar siffror även om siktet inte är fastställt.

 

Det spelar egentligen ingen roll om vi slår i TrackMan eller i video, bladet behöver ett mål att förhålla sig till. TrackMan behöver riktas in mot ett mål för att kunna användas och videokameran behöver riktas parallellt mot mållinjen.  Jag försöker förmedla till alla spelare som kontinuerligt tränar i TrackMan att de behöver ta ansvar för sin träning och kontrollera siktet innan de slår för att vara säker på att siffrorna i TrackMan stämmer. 

Väldigt många amatörer har en övertro på intellektuell förståelse eftersom man gärna slår i TrackMan och ser sina siffror men många gör gärna det utan ett sikte (ett rep som hänger på väggen inomhus).  Då blir sifforna i TrackMan helt värdelösa.Jag tror man gör denna tankevurpa för man äger en för stor övertro på den intellektuella förståelsen för TrackMan. Ett ytterligare exempel på övertron på den intellektuella förståelse är att man trots ett öppet blad mot ett rep frågar vad siffran face-angle var just på det slaget fast man egentligen ser det mot repet.

Vidare är nog den undermedvetna anpassning vid träning mot ett mål större än vad vi tror. Man tenderar nog till att anpassa sina slag mer mot målet om det hänger ett rep i bollinjen.

Något att fundera på

Publicerad 2017-12-18 09:31:10 i Allmänt,

Ibland tänker jag om förståelse som man inte borde göra. Att all förståelse hos eleven inte är bra och det är just det som är så avvikande, hur kan jag tänka att förståelse inte är något bra?

Min tveksamhet till att om all förståelse är något positiv för golfarens spelutveckling uppkommer från den oerhörda nöjdhet som en stor del av golfarna känner när de får en strukturerad, tydlig och framförallt linjär analys om deras sving. Det kanske handlar om en snygg och prydlig videoanalys från mitt svinganalys-program eller så lite som en instruktionsartikel i en golftidning. Nöjdhetens storlek som eleven uppryms av är så pass stor att eleven känner en tillräcklighet och det är precis där jag fastnar.

Jag fastnar i hur eleven höjer sin intellektuella förståelse till skyarna och nöjer sig med det trots att ingen motorisk förändring har skett.  Den intellektuella förståelsen ”äter upp” elevens motoriska träning och ingen utveckling har skett. Det kanske är bättre om eleven inte förstår förändringen rent intellektuellt och därmed känner sig mer manad att viga sin tid på övningsfältet att faktiskt försöka öva motoriskt?

Det är rätt påtagligt hur vi tränare gärna vill förklara för eleven på ett strukturerat pedagogiskt sätt för att skapa förståelse men är det verkligen rätt förståelse vi förmedlar, jag blir mer och mer tveksam till det.  Den instruktionen som är tydlig kanske hämmar elevens motoriska träning och den instruktionen som inte är tydlig kanske uppmanar eleven att träna mer motoriskt för att söka sann förståelse. Det är emellertid en del tränare som tjänare en del pengar på att inte bemöta elevens motoriska utmaningar utan istället tillfredställa elevens intellektuella förståelse med linjära analyser. Jag själv jobbar rätt flitigt med videoanalyser, PDF-rapporter och linjer.

När jag pluggade på universitetet så menade en föreläsare att en något otydlig föreläsning var det bästa för det tvingade eleverna att söka mer förståelse själva och därmed ”påbörjades” den djupa inlärningen redan där och då. En föreläsare som var tydlig och som inte alls skapade skäl för eleven att söka sann förståelse blev bara som att läsa en tidning som man glömmer bort när man läst klart.

Att lära sig något nytt är rätt jobbigt och visst handlar det om att inte förstå snarare än att förstå?

Med träning händer det.

Vill du träna golf i golfhallen så finns jag där, skicka ett mail till robin.stalebring@pgasweden.com

Vad betyder ett bra combine test i TrackMan?

Publicerad 2017-12-08 17:28:32 i Allmänt,

 
Just nu håller våra juniorer på med en serie av combine test då det är ett bra sätt att mäta säkerheten i varje spelares stockshot, speciellt inomhus då begränsningarna är rätt stora. Innan ska väl också tillägas att svårigheten ökar med TrackMan 4 som ger större skruv i bollen.
 
Vad betyder då ett bra testresultat? Är man grym om man slår sig in bland toppen på high-score med 85-87 i resultat?
 
Nej såklart inte. Det betyder inte speciellt mycket mer än att man kan avgöra rätt längdkänsla och slå hyfsat rakt mot ett rep inomhus. Vad som betyder desto mer är om man inte kan göra ett bra testresultat. Det finns nog ingen bra spelare som inte kan göra ett bra resultat i combine. Det finns heller inte en spelare som endast producerar dåliga combine som kan leverera på banan.
 
Dåliga combine betyder att man är riktigt dålig och bra combine betyder inte att man är bra.
 
Med träning händer det.
 

Mentalt svag eller bara otränad motorik?

Publicerad 2017-11-30 20:51:20 i Allmänt,

 
 

Tänkte börja med ett exempel från min egen träning. Jag tränar själv böj och försöker bli bättre på att utföra den rörelsen. Senaste tiden har jag fått jättebra tips av lyftare som har stor kompetens inom styrkelyft och såklart böj. Mitt mål just nu är att lyfta tyngre och inte fler receptioner, dvs maxstyrka.

Problemet för mig är att jag inte vågar lita på lyftet och därmed lyfter mindre vikt än vad jag skulle kunna. Jag känner mig rädd och blir arg på mig själv för att jag inte vågar. Vad som har hänt när jag fått bättre instruktion innehållandes förbättring av uppställning, utlyft och hållning är att jag fått en större säkerhet i lyftet.  Särskilt förbättrande var känslan av att jag möter ett större naturligt stopp i vändningen likt en fjädereffekt pga av att jag ställt mig bredare och inte når lika djupt (kan liknas med en person som översvingar pga av en böjd vänsterarm och när vänsterarmen sträcks upplever eleven ett naturligt stopp av baksvingen).

Jag skulle säga att jag är bättre på att lyfta än vad många golfamatörer är på golf. Jag kände mig också rädd och osäker over min lyftrörelse men det var därför att jag hade en för dålig rörelse, inte för att jag var för mentalt svag. Amatörgolfaren slår alltid bättre på rangen än på banan för att mattor är enklare att skopa ifrån än gräs. Dålig teknik skapar dåliga tankar. Bra teknik skapar bra tankar. 

Förra blogginlägget är nog mer riktad till den bättre spelaren med mer upprepbar motorik/sving. Det är svårt att tänka till sig bättre motorik och de golfare jag möter vanligtvis har tränat för lite. Det gör att dom känner sig osäker när dom spelar golf. Inget konstigt alls men man ska inte förväxla med det en svag mental styrka bara. Det är bara ett svepskäl till att inte ta ansvar för sin motorik för spelare med högre handicap. Motoriken skiter i hur glad du är.

Det är faktiskt oerhört kul att se hur fort det går att skapa en stabil rörelse när en spelare väl bestämt sig för att ta ansvar för sin motorik och träna på elementära saker som Markus Westerberg skriver i sin bok Golfarns Sjätte Sinne.

Kommer du ta ansvar för din motorik?

Med träning händer det.

 
 
 
 

Måste man bli kvitt sin slagrädsla?

Publicerad 2017-11-26 21:07:03 i Allmänt,

 
En stor del av den mentala träningen som finns utgår från alternativa tankar. Tankar som ska motarbeta/överbevisa/slå ner den obekväma tanken/känslan som personen upplever hindrar hen.  En person som är rädd för att tala inför publik kan ifrågasätta vad rädslan består av och vad som är det värsta som kan hända vid föredraget egentligen. På så sätt kan rädslan tappa sin styrka då personen upptäcker att det värsta som kan hända inte är lika hemskt som som rädslan i sig.

I fallet ovan med den talrädde var just alternativa tankar som ”vad är det värsta som kan hända - är det verkligen så farligt - går livet vidare fast jag stakar mig eller glömmer bort ett ord” själva vapnet mot rädslan. De ska skapa perspektiv på de negativa tankarna och förminska deras trovärdighet. Extremt vanligt tillvägagångsätt i all form av mental träning samt terapi.  

Jag har dock upptäckt att desto mer jag kämpar mot en negativ tanke/fiktiv omedveten föreställning desto mer kontraproduktivt blir det. Är jag slagrädd från tee så blir den slagrädslan mer tillfreds om jag börjar ifrågasätta den. Jag ställer liksom upp på den negativa tankens villkor och just det älskar de negativa tankarna som gärna "tar fighten" och har tusen fiktiva argument som äger även de bästa alternativa tankarna.

Istället för att kämpa så frenetiskt för att bli av med de negativa tankarna kan det vara produktivare att endast observera de som just tankar och rikta fokus på något annat, något större som sin andning eller sin medvetna närvaro här och nu. Budskapet blir då för den slagrädde golfaren att det går att slå ett bra utslag även med slagrädsla, man behöver inte bli kvitt den. En paradox.

 Att lära sig i tidig ålder att negativa känslor samt tankar kan få finnas till, kanske till och med ta dessa i hand och välkomna dom, är nog en smart idé. Det går trots allt inte att tänka bort en tanke men att uppmärksamma sin andning, fågelkvitter och solen som värmer är bra mycket lättare.

Med träning händer det.

 

Gästkrönika av Markus Westerberg - Vem äger din golfsving?

Publicerad 2017-11-21 20:53:32 i Allmänt,

Nedan är en gästkrönika av min duktiga kollega och kompis Markus Westerberg. Markus Westerberg är PGA tränare och utbildad beteendevetare. Han jobbar på Ljunghusen Golf Academy i södra Skåne. Han är en frekvent internationellt anlitad föreläsare och coach. 2016 släppte Markus sin första bok, Golfarens Sjätte Sinne som redan idag sålt i över 1500 ex och är banbrytande inom golfinstruktion. Varsågoda!

 

Vem äger din golfsving?

Föreställ dig att du står på kanten och ska hoppa Bungy Jump. 121 meter nedanför ringlar floden, men du kan inte höra den. Du hör bara vinden. En vinande tystnad som ackompanjeras av ditt bultande hjärta. Plötsligt ser du att ett trasigt fäste till bungylinan och påpekar detta för din instruktör. De säger att det inte är någon fara. Kommer du hoppa eller vill du undersöka fästet mer innan du hoppar?

 

Ansvar

Historien om bungyhoppet kan verka fjärran från golf, men den är nära besläktad. När ditt liv står på spel blir du mindre slarvig, du hoppas inte, utan du tar ansvar för varje detalj. Detta såklart eftersom ett misstag skulle vara ödesdigert. Hur gör du då på golfbanan?

Är du en av de som äger din golfsving eller är du en av de som ger bort den till vem som helst?

Vad menar jag med detta?

Jo, golfspelaren har en tendens att skänka ansvaret för sin prestation till någon annan, t.ex. en golftränare eller spelpartner. Alltför många golfare går till sin golftränare med förväntningen att hon eller han ska lösa deras svingproblem. Golfsvingen funkar inte så. Människan funkar inte så. Du funkar inte så.

En golfsving är motorik. Motorik innebär rörelseförmåga – förmågan att kontrollera dina rörelser. Hur skulle någon annan kunna göra det åt dig?

Det kan ingen annan göra. Det kan bara du. Hos din golftränare får du värdefulla råd och träningsövningar, men framförallt får du hjälp till insikt. Det är denna insikt, eller förståelse, som du sedan behöver omvandla till din golfsving.

Därför skall du ställa krav på din golftränare. Se till att du lämnar golflektionen med förståelse och en handlingsplan. Om du tror att du kan lämna golflektionen med en nyrenoverad golfsving som om du bytt däck på bilen äger du inte din sving. Och äger du inte din motorik är det som att sätta sig på passagerarsidan och hoppas att någon annan ska köra bilen till rätt ställe.

Och behöver jag säga att du bör undvika råd från kreti och pleti på golfbanan? Oavsett hur duktig golfspelare din spelpartner än är, kräver tränarrollen förståelse för bland annat golfsving, fysik, utrustning och inte minst inlärningspsykologi. Skulle du gå till din friska kompis för rådgivning om hälsoproblem. Frågan är om du i sjukdomstider önskar råd från en frisk person eller en utbildad och erfaren doktor?

 
Markus Westerberg
PGA Club Professional
B.S Psychology
Author of The Golfer´s Sixth Sense
www.markuswesterberg.com

 

 

 

Är du en osäker golftränare?

Publicerad 2017-11-19 20:17:09 i Allmänt,

 

Det här inlägget riktar sig till mina kollegor främst men elever får gärna läsa också.

Har du ibland känt dig osäker när du instruerat en elev och kanske inte riktigt varit klar över vad som är nästa steg för att nå mer utveckling?

Kanske har du som tränare trots noggranna analyser från Shotstohole känt dig osäker över hur du ska angripa Critical Error. Om fallet är så att du känt dig osäker så är det helt naturligt, man kan nämligen inte känna sig säker över någon annans nervsystem.

Däremot så går det förträffligt att skapa ett instagramflöde som utstrålar en säkerhet över hur klubban ska svingas och hur höfterna ska arbeta i nedsvingen och det säljer eftersom det tros lösa ett mycket svårt motoriskt rörelsemönster (golfsvingen) på ett snabbt sätt. Snabba lösningar säljer även om det inte löser problemet. Snabba lösningar lockar på ett förföriskt sätt.  

Det är inte instagramflödet som ska påverka din sving, det är din sving som ska påverka instagramflödet. Det är inte tränaren med en mall som ska påverka din sving , det är din sving som ska påverka tränarens mall. Det går helt enkelt inte att äga någon annans motorik genom att bestämt veta hur svingen ska se ut. Eftersom det inte går att äga en persons motorik så uppkommer därmed en osäker och den osäkerheten är sund och en direkt kvalitetssäkring hos tränaren.

En tränare som tenderar till att skapa en särskild mall till sina elever känns skeptiskt i mina ögon. Jag lämnar absolut plats för att jag kan tolka saken på ett annat sätt men jag ser inte varför jag som tränare ska envisas med att äga någon annans motorik. När jag lärde mig att jonglera med fotbollen som barn så blev jag knappast hjälpt av att ställa mig bredare ifrån början, att böja lite mer på benen i början eller att vinkla fötterna utåt. Jag jonglerade längre och bättre genom att träna på att jonglera, jag ägde min motorik.

Att våga erkänna att vi arbetar med motorik kommer göra golfträningen effektfull och det kommer skapa motorisk inlärning. Det kommer inte skapa snabba lösningar och statiskt nonsens men det kan mina elever gott vara utan. Det är bättre att träna på att slå bättre golfslag.

Med träning händer det.

Så bygger jag och min elev vår egen TrackMan

Publicerad 2017-11-08 14:42:17 i Allmänt,

 

Jag har en elev med rätt vanliga bollflyktsmål, mindre dynamiskt loft och säkrare träffar istället för osäkra skopningar som korta slag. Under säsongens slut har vi tränat på mitt favoritställe vilket är fairwaybunkern för att skapa en träningskontext där feedbacken är både tydlig och omedelbar. Nu börjar inomhussäsongen och vi behöver skapa en så lik kontext som möjligt så därför ska vi bygga vår egen TrackMan i golfhallen.

Vi börjar med att fastställa vad eleven behöver förändra för att skapa bätte AoA och lägre dynamiskt loft. Det handlar främst om att skapa mer skaftlut i träff och samtidigt träffa något lägre ned på klubbladet samt att sänka AoA genom att skapa en bättre säkerhetsmarginal ( säkerhetsmarginalen läser du om i boken Golfarens Sjätte Sinne av Markus Westerberg). Vi börjar bygget!

Först bygger vi en funktion för dynamiskt loft genom att mäta var på väggen i höjdled vi behöver starta bollen för att matcha TrackMans funktion Optimizer, där sätter vi en tejp. Då behöver vi också mäta hur långt bort ifrån väggen mattan står. Då är dynamiskt loft byggt och gäller för en enskild klubba

Vi fortsätter genom att bygga AoA och ”säkerhetsmarginal” genom att slå från en mjuk matta så eleven får kämpa för att skapa en låg träffcentrering. Slår eleven från en hård matta blir alla träffar låga oavsett. Vi kan här också komplettera med att spruta torrschampo på klubban så får vi ett avtryck efter träff. Vi sätter även en tejpbit på mattan efter bollen för att vara säkra på att klubban har en tillräcklig säkerhetsmarginal. Gärna 5-7 cm efter bollen och en tejp med solid klister som eleven ska slå bort.

Då har vi nu byggt en funktion som ger feedback på horisontal gear effect, impact location, AoA och en äkta Low Point tillskillnad från TrackMan som visar en falsk Low Point för tillfället. Eftersom vi också siktar mot ett rep så har vi även byggt en funktion som visar face angle. Så vi har alltså byggt en egen TrackMan som visar/berättar följande värden:

·      Face Angle

·      Träffcentrering

·      Horisontal gear effect

·      Säkerhetsmarginal/ ”Äkta” Low Point

·      AoA

·      Dynamiskt loft

 

Dessutom är vår TrackMan ungefär 220 000 :- billigare än den äkta TrackMan :) 

Med träning händer det!

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela