Stålebring Golf Academy

Lämna resten åt dina stora muskler

Publicerad 2014-11-06 07:17:13 i Allmänt,

 
Igår hade vi träning i golfhallen och fokus var att kunna slå bollar med 1/4 baksving. Vi slår alltså bollar från starten av baksvingen och just den positionen har jag i tidigare inlägg kallat för position 1. Vissa tränare talar i termer som P1, P2, P3  eller i klockslag men vi har sagt position 1 och 2.
 
Om man lyckas sätta klubban rätt i starten så kan men enligt detta inläggs rubrik "lämna resten åt sina stora muskler". Mer enkelt uttryckt så är det med en bra start av svingen väldigt enkelt att göra en fulländad baksving, det är bara att vrida upp kroppen bakåt!
 
Så, sätt klubban i en bra start och förlita dig på det du skapat och gör en simpel kroppsrotation som på bilden ovan. Egentligen borde alla som slår inomhus träna på starten minst 40 h innan dom går vidare med ytterligare träning.
 
En annan sak som talar för detta är att varje gång jag ser en "dålig" sving så är starten av svingen dålig. Det är alltså svårt att rädda upp en dålig start. 
 
Jag har inte riktigt förstått vikten av starten tidigare men alla mina grymma kollegor från tränarutbildningen som har sina säten i södra sverige har nästinitll alltid kommenterat starten då jag har bett om en "second opinion" i vissa svingar om jag har haft frågetecken kring. Det är ingen slump.
 
Tack för att jag lär mig av er.
 
Jobba start. Jobba start. Jobba start. Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela