Stålebring Golf Academy

Starta med starten!

Publicerad 2014-11-18 20:36:28 i Allmänt,

 
 
Igår filmade vi SVGK:s breddjuniorer för andra gången. Vi filmade när vi började träningen för 2 månader sedan och efter en höst inomhus med teknikträning filmade vi igen. Vi har jobbat rätt strikt måste jag säga och väldigt stringent på en och samma sak, nämligen starten av svingen. 
 
Starten som är grunden och där finns svaren till alla fel och alla rätt som presteras under resten av svingen. Nyss chattade jag med Ebba Gustafssons Coach i Kentucky och även där så snackar vi bara start i princip. Det som är fantastiskt bra med att arbeta  med starten är att jag och Ebbas Coach kan faställa en position i svingen som vi jämför. Det innebär att vi jämför exakt samma postion och det kan inte bli tydligare. Den postionen är också magisk att arbeta i. 
 
Efter två månaders inomhusträning för juniorena så är det faktiskt rätt stor skillnad eftersom vi arbetat start. Det är riktigt tråkigt ibland  att bara jobba start men att se resultat är inte tråkigt. Vi kommer fortsätta att arbeta start och jag kommer nog aldrig förminska vikten av startens effekt. 
 
Efter detta år med min TrackMan och alla lektioner jag fått förmånen att ge , alla mina samtal med ambitiösa kolleger söderut som disekerat varje sving jag har haft problem med börjar det faktiskt känna som att det inte spelar någon roll längre. Det som inte spelar någon roll är vem som kommer till mig. 
 
Det spelar ingen roll om en total nybörjare eller en person på topp 100 på WGR söker hjälp hos mig för jag har sett för mycket svingar i TrackMan och pratat med för många duktiga tränare för att inte kunna hjälpa. Om jag stöter på problem så har jag ändå 10 riktigt rutinerade namn att ringa i min telefonbok.
 
Med rätt start händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela