Stålebring Golf Academy

Tiger Woods och koppla ihop stora muskelgrupper

Publicerad 2014-11-03 07:50:57 i Allmänt,

 
 
Bilden på Tiger ovan är en rätt gammal sving som nog har 10 år på nacken. Den skiljer sig kraftigt åt hur han svingar i klubban idag då starten på bilden i detta inlägg innehåller för mycket "bladrotation". Tiger startar klubban mycket mer med kroppen idag och har även minskat på hand/klubb - release under impact för att istället "hålla "klubban mer och releasa med kroppen. 
 
Oavsett om man faller in i diskussion om att varje tränare har en egen ide om svingen så är det så att varje tränare jobbar mot samma mål - att få rörelsen att bli så enkel som möjligt och icke timmingkrävande. En sak som är svår att motivera är just att man startar klubban med handlederna vilket resulterar i att klubban "sticker" innåt och tappar connection med resten av kroppen. 
 
Det mest självklara oavsett vilken svingfilosofi man har som tränare är att rörelsen vid full sving ska ledas av stora muskelgrupper. Att styra svingen med stora muskelgrupper har flera fördelar. Det håller under press, det är lätt att repetera och det är lätt att förstå för eleven. 
 
Att vissa tränare arbetar med att få folk att starta svingen med handleder är fel om man vill göra svingen enkel och repeterbar. På länken nedan talar om om att Tiger svingar mer med"kroppen" och är mer utifrån och in pga av att det är ett måste med tanke på swingdir och AoA men det handlar tror jag lika mycket om att Tiger vill så med kroppen och skapa fades. Därav hans annorlunda provsvingar.
 
http://www.youtube.com/watch?v=uqCbnj_piwA
 
Ikväll jobbar vi återigen start med Sundsvalls juniorer!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela