Stålebring Golf Academy

Feedback till juniorgolfare

Publicerad 2017-07-28 19:58:35 i Allmänt,

 

Något som jag verkligen vill bli bättre på är att ge mer konstruktiv feedback till barn som spelar golf. Jag har en del privatlektioner med barn i åldrarna 8-15 år och något som jag vill komma bort ifrån är ”värderingsträsket” som utgörs av kommentarer som ” bra” ”snyggt” ”ojdå” ”ta en ny boll”. Det är kortfattat ord som värderar slagen som jag (man) ofta slentrianmässigt använder.

 

Problemet med värderingsträsket är att det sätter fokus på att värdera resultatet istället för att analysera resultatet. Att endast värdera resultatet genom att säga bra slag åt en bra träff och att säga ” synd, ingen fara, ta en ny boll” åt en toppad boll skapar ingen som helst analys/lärdom, det avgör bara om något var bra eller dåligt och eleven känner antingen sig lyckad eller misslyckad. Det är en sådan approach som skapar en miljö där juniorer inte lär sig att utvecklas utan lär sig att känna sig bra eller dålig på något. 

Att istället se och bekräfta slagen är mycket mer utvecklande för golfspelet och inte minst självkänslan. Imorse hade jag en lektion med en junior där jag verkligen försökte att ändra min approach till slagen. Eleven slog en toppad boll och istället för att jag ”fastnade i värderingsträsket” och säga nått i stil med ” synd, ta en ny boll” så belyste jag hur träffen var genom att säga ” bra försök ! Kan du gissa varför den bollen inte lyfte lika högt som det förra slaget?” 

Eleven svarar såklart på ett genialt sätt trots sin unga ålder på 8 år genom att peka uppe på bollen och säga att träffen var för högt upp och jag som tränare kan bemöta det svaret genom att säga ” Precis, helt rätt och om du siktar närmare marken nästa slag så kommer det slaget att lyfta, du har riktigt bra koll på hur du träffar bollen!” Eleven slog ett par provsvingar och siktade extra nedåt i marken och träffade nästa boll bra och skapade mer höjd i slaget varpå jag säger ” Oj vilken höjd, hur fick du till det så högt? ”.

Det som är överraskande är att eleven fortsätter att analysera sina träffar på ett nyfiket sätt efteråt och varje träff, ren som oren, blir lika spännande och fokus blir på att träna effektivt och inte att avgöra om man är bra eller dålig. Det i sin tur utvecklar golfsvingen och koordinationen avsevärt mycket bättre än att inte analysera resultatet.

Med träning händer det!

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela