Stålebring Golf Academy

Förstör video mer än Trackmansiffror?

Publicerad 2018-03-21 13:17:48 i Allmänt,

Senaste halvåret har jag fått upp ögonen för hur otrolig viktig bollflykten är för mig som instruktör och för elevens fokus. Bollflykten ljuger aldrig och bollflykten är allt som svingen skapar. Det är lätt för både elever och tränare att ibland förbi se den trots att bollflykten är svingen och när vi kollar på bollflykten kollar vi med fullt fokus på svingen. 

Därför tycker jag att TrackMan fått oförtjänt mycket kritik för att den påstås förstöra elevers fokus på ”spelet golf” när det egentligen kanske är så att den kritiken skulle riktas mot video istället.

Jag kommer så väl ihåg precis när jag skaffade Trackman för 5 år sedan då jag såg en video med Sean Foley som beskrev hur mycket nytta han hade av att hans tourspelare skickade honom Trackmanvärden istället för sina videos när de var ute på tävlingar och behövde feedback av honom. Jag kommer ihåg hur konstigt jag tyckte det var att spelarna skickade sina trackmanvärden istället för videos men idag är min uppfattning annorlunda.

Jag vill också hellre se trackmanvärden istället för videon (om jag tvingas välja) eftersom videon har mycket svårt att avslöja bollflykten. Får jag se en spelares trackmanvärden får jag också se bollflykten och det gör att jag har lättare att känna hur spelaren upplever det. Bollflykten och trackmanvärden visar sanningen och för att förstå hur bollflykten ska bli bättre behöver vi förhålla oss till bollfykten. Ett förfärligt resultat av den övertron på videofilm är när tävlingsspelare skickar iväg sin video till oss tränare med frågan " Ser det okej ut?". Det går såklart inte att avgöra utan en beskriving av bollflykten/statistik/upplevelse etc. Mitt svar brukar nu alltid vara om dom kan komplettera med en beskrivning av bollflykten till videon.

En annan kritik mot video är hur lätt det blir en snedvriden kameravinkel medans det problemet aldrig kan uppstå med Trackman. Jag tror att det kommer ske ett skifte där video fasas ut som den självklara analysformen och att Trackmansiffor kompletterat med video står högst prioriterat bland bra tränare.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela