Stålebring Golf Academy

När på året är du född?

Publicerad 2011-11-29 19:28:19 i Allmänt,




I boken "Framgångsfaktorn" kan man läsa om något väldigt intressant. Nämligen åldern på spelare i dom bästa landslagen världen runt för ungdomar.

Ambivalent är ett ord som jag vill använda om dem tabellerna som visar åldern på spelarna.  Det är kul att läsa om duktiga unga idrottare men också skrämmande, hemskt skrämmande. Det som är skrämmande är att det finns ett otäckt samband mellan födelsedatum och framgång.

Utan att gå in mer på just tabellerna kan jag säga att om man läser dessa tabeller tror man definitivt att det är någon som har mixtrat med tabellerna. Det är HELT SANT. 90 % av spelarna är födda innan juli. ca 50 % i januari! ( Läs gärna själva om ni inte tror mig).

Det är inget nytt jag vet. Begreppen biologisk ålder och kronologisk ålder är viktiga och väl kända, det tänker jag inte gå in mer på.

Det jag upplever som skrämmande är just frågetecknet kring vad som händer med ungdomarna som inte är födda i januari?
Om valet inom varje idrott sker för tidigt så kommer sjukt många ungdomar att inte få chansen att blomma ut pågrund av sin biologiska mognad som är långsammare än dom "snabbaste".

Vem säger att dom "bortplockade" ungdomarna inte kan vara lika bra som dom "snabbast" utvecklade ungdomar om man jämför dom vid en ålder vid exempelvis 25 år?

Jag har bestämt mig att ta ställning till detta. I sommar ska jag tänka såhär:

 - Oj en kortväxt 12 -åring som brinner för golf! Han eller hon kommer verkligen behöva kämpa hårdare än alla andra i sin ålder men den personen kommer verkligen lära sig mycket mer än alla andra på lång sikt.

Han eller hon kommer vid tidig ålder lära sig att hantera motgångar. Han eller hon kommer bli bättre förberedd på livet på så sätt också.

Han eller hon behöver inre motivation för att ta sig framåt. Inre motivation är något som återfinns hos alla dom största. 

Den här 12 - åringen kommer aldrig vakna upp vid sin myndighetsdag och känna - "attans också, nu har alla mina kompisar kommit ikapp mig och nu måste jag börja träna, det har jag aldrig behövt göra förut när jag vägde 15 kilo mer än alla mina jämnåriga"

Kan det vara så att en träningsprodukt slår talang? Kan det vara så?

Jag blir berusad av den tanken.


Jag vet iallafall att Öjestrand GC är kuperad. Där finns många tunga uppförsbackar, och visst är det väl så att uppförsbackar ger starka ben?



 

Kommentarer

Postat av: grahn

Publicerad 2011-11-30 23:26:15

Talang tror jag är ett ord som allt som oftast används på fel sätt. Vi kan ta Zlatan Ibrahimovic i fotboll och Peter Forsberg i hockey som exempel.



De flesta menar nog att dessa herrar har en otrolig talang vad gäller bollkänsla och teknik och det underlättar garanterat om den talangen är stor och finns där. Men det handlar aldrig om att människor som dessa två herrar har fötts med den teknik och speluppfattning de besitter. Det är ingenting man fått som en skänk från ovan. Låt mig förklara vad jag menar.



Om du frågar Zlatan hur han lärt sig att kontrollera fotbollen med fötterna så bra och hur han besitter förmågan att utföra så många olika finter så är jag övertygad om att han ger samma svar som när du frågar Foppa samma sak: Träning! De dessa två herrar har gemensamt är talangen för att träna. Utan att ha den mentala styrkan för att hela tiden träna, spelar det ingen roll hur mycket bolltalang man är.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-01 08:22:19

Bra skrivet!

Det är mycket essans i det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela