Stålebring Golf Academy

Inte bara golfklubben som behöver satsa på träningen för ambitiösa juniorer

Publicerad 2017-02-18 07:05:32 i Allmänt,

 
Ett roligt inslag i en PGA-tränares yrke är såklart att träna ambitiösa och duktiga juniorer. Vi har på Öjestrand GC en mindre grupp juniorer som tränar regelbundet flertalet gånger i veckan året runt. I den gruppen är det mycket ambitiösa juniorer som får träna subventionerat tack vare vår golfklubbs värderingar kring juniorverksamhet och tack vare mitt eget intresse för instruktion har dessa juniorer alltid kunnat träna i senaste TrackMan och Swing Catalyst.

Vad som är speciellt i denna grupp är att alla aktiva spelare köper privatlektioner på sidan om, varje vecka året runt. Det är nämligen inte klubben som ska finansiera deras huvudsakliga golfträning/golfsatsning för det är spelarna själva ansvariga för och klubben erbjuder ett jättebra komplement till deras egen träning med mig som tränare.

Det är definitivt värt att belysa just eftersom många juniorer har inställningen att det är träningen i grupp som ska vara grunden för deras utvidgade satsning. Det är helt fel. Det är inte antalet gruppträningar med golfklubben som bestämmer vidden på en juniors träning. Finns det ekonomiska resurser så behöver den egna träningen med en PGA-tränare vara grunden för träningen istället för att ”bara gå på golfklubbens träningar”. 

Vi har ett upplägg med 30 min varje vecka i 1 år där det är en reducerad gentemot vanliga lektionspriser. Under dessa lektioner går vi alltid igenom nya övningar samt gör vidare analyser och på golfklubbens 2-3 träningar i veckan så förvaltar vi dessa övningar. Det är ett jättebra upplägg och tack vara ambitiösa juniorer och föräldrar som ställer upp så fungerar det jättebra. Med andra ord så är har juniorerna aktiv tagit ställning till deras satsning och faller inte offer för slentrian eller ”låt-gå-mentalitet”.

Jag vill också vara tydlig med att det är helt okej att bara träna med sin golfklubbs gruppträningar 1 ggr i veckan men man kan då inte förvänta sig att skjuta lägre och lägre varje tävling.

Med träning händer det!

Så byggde vi en egen TrackMan !

Publicerad 2017-02-08 20:27:40 i Allmänt,

 
Förra helgen gjorde vi en rätt cool grej. Jag hade en elev som inte helt ovanligt presenterade siffrorna -7 i attack, +4 i blad (öppet) samt en ordentligt hög träffcentrering på bladet.

Eleven ville såklart slå längre och rakare och då behövde vi ändra hans bollflykt från en ”resande” slice till en trevligare ”hängdraw”. För att han skulle åstadkomma en draw med sin driver samt slå bollen så långt som möjligt så behöver han skapa siffror runt +3 i attack och mindre öppet blad i förhållande till spåret samt ett mer inside spår. Han behövde även träffa bollen längre ned på bladet för att inte ”launcha” bollen för högt.

Med detta som mål började vi bygga vår egen TrackMan utifrån de värden som funktionen TrackMan Optimizer gav oss när slagen var bra. Det första vi gjorde var att pegga bollen superhögt så det inte gick att slå ner på bollen, vi använde oss av en 0.5  liters PET flaska. Vidare så ville vi inte ”skya” bollen när vi slog från flaskan så vi använde hårspray på klubbans träffyta för att få ett avtryck efter bollträffen och vi sökte en bollträff i mitten eller längre ned (en toppad boll var alltså helt okej just nu).

När vi lyckades med att slå upp på bollen och samtidigt fick en bra träff på klubban så kikade vi vad som var en optimal launch och dynamiskt loft i TrackMan. När vi efter några slag såg vart bollen träffade väggen om den slogs med bra utgångsvinkel och bra dynamic loft så hängde vi upp en plastpåse i den höjden på väggen.

Till slut så använde vi såklart ett rep för att sikta på och då får vi även koll på bladets vinkel i träffen (öppet, stängt eller square) och helt plötsligt så kunde eleven kontrollera följande saker utan min TrackMan 4:

Optimal Launch

Träffcentrering

Dynamic loft

Attack

Face angle

Vertical gear effect

( Spin rate)

Kostnad för Stålebrings hemgjorda TrackMan: 

Plastpåse från Ica 2 kr

Hårspray 39 kr

PET-flaska 10 kr + pant

Totalt: 52 kr

Kostnad för TrackMan 4

186 000 kr + moms

Med träning händer det!

Slå längre såhär!

Publicerad 2017-02-04 06:39:09 i Allmänt,

 

I torsdags fick vi besök av långslagaren Markus Edman från Power Golf som slår sin driver väldigt långt och han visade en riktigt fin bollflykt, nämligen en stor hög pushdraw med en hög attackvinkel.

Så fort Markus eller någon annan ”hardhitter” förs på tal så pratas det om klubbans hastighet och hur den vanliga amatören ska gå till väga för att skapa mer klubbhastighet. Det är helt fel väg att vandra om man ska slå bollen längre som amatör, den siffran som är relevant är bollhastighet och inte klubbhastighet.

Det spelar ingen roll om du svingar hårt om inte du får ut den kraften till bollen, det är ju trots allt bollen som ska flyga och inte klubban. Markus var väldigt tydlig med att han ville skapa en särskild bollflykt med sina elever, en pushdraw. Det var skönt att höra eftersom bollflykten är direkt kopplat till bollhastigheten mer än klubbhastigheten. Det är viktigt att komma ihåg.

Det absolut viktigaste när du vill slå längre och kommer i kontakt med en TrackMan är att du kikar på din smashfacor. ”Smashen” är en kvot mellan klubbans hastighet och bollens hastighet som berättar hur väl du träffar bollen, d.v.s. hur du för över energi från klubban till bollen. Att slå längre handlar om att öka bollens hastighet, inte klubbans hastighet. Vägen till ett längre golfslag är oftast genom ändra bollens hastighet via AoA, Path eller träffcentrering och inte klubbans hastighet.

Om du har en hög ”smash” så är det bara att gratulera och för att slå längre behöver du då öka din klubbhastighet men där är inte jättemånga. Att öka klubbans hastighet skapar inte direkt rakare slag för de flesta golfare heller.

Satsa på att öka din bollhastighet och slå mer rätt än hårt. I den bästa av världar så kanske du kan slå lugnare (lägre klubbhastughet) och slå längre (högre bollhastighet) om du hittar rätt smash.

Med träning händer det!

Ställ dig närmare bollen och undvik socket!

Publicerad 2017-02-01 14:47:56 i Allmänt,

 

Jag har under senaste två åren lagt märke till en sak som nästan alltid stämmer bland mina elever. Kortfattat handlar det om att när jag skapar en träningsövning som gör det svårare för eleven med syfte att bota det specifika problemet så tycker bra spelare att det är en skön känsla medan en sämre spelare ogillar övningen. 

Att hjälpa en spelare att inte träffa hälen och därmed undvika socket handlar ibland om att få bort tryck från tårna i träffen till vänsterhäl. Ett mycket vanligt scenarium är att den sämre spelaren gärna löser detta med att stå längre ifrån bollen för att komma bort från klubbans häl vilket egentligen oftast bara gör trycket på tårna värre.

Den korrekta vägen att gå för att träna bort trycket på tårna och minimera socket är ställa sig närmare bollen, så nära att det känns mycket obekvämt. Det gör att eleven får tvingas skapa ”utrymme” i träffen och därmed kommer trycket mer på hälen istället för på tårna. 

En bra spelares reaktion på denna reaktion är mycket positiv och oftast så ser spelaren direkt sambandet med övningen och den vanliga uppställningen, dvs att gå från svårt till enkelt. Just det är en oerhört viktig punkt som de flesta bra spelare har gemensamt och de flesta sämre spelare förstår inte alls det.

För några år sedan såg jag på Vijay Singh att han tränade på att undvika hälträff med en vattenflaska ställd nära klubbans tå i setup och och skulle på så sätt undvika att träffa vattenflaskan. Det kändes inte alls som en speciellt bra övning, det hade enligt mitt resonemang varit mycket smartare att skippat vattenflaskan men arbetat med en jättetajt uppställning.

När jag var i gymmet igår arbetade jag med frivändning från höfthöjd istället från knäna. Detta för att tvinga mig att göra det svårt vilket gör att jag måste skapa kraft med axlar och höft istället för med benen.

Att gå från svårt till lätt är ett kännetecken på en riktigt bra övning. Att göra det lättare för att sedan återgå till samma problem som innan är inte effektivt. Det innebär att socket, early extension inte botas genom att stå längre ifrån bollen utan genom att stå obehagligt nära.

Jag ger nästan dagligen lektioner i golfhallen och för att komma i kontakt med mig skicka ett mail till robin.stalebring@pgasweden.com så tränar vi golf :)

Med träning händer det!

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela