Stålebring Golf Academy

Nu finns Trackman på varje matta i nya golfhallen :)

Publicerad 2019-03-18 20:21:18 i Allmänt,

 

Är du intresserad av att veta ditt:

·     Svingspår

·     Attackvinkel

·     Träffens centrering.

·     Klubbladets vinkel i träffen.

·     Din optimala utgångsvinkel. 

Om du vill få koll på dina egna ”svingsiffror” så kan du göra som vi gjorde i veckan, att bygga din egen Trackman som skapar tydlighet till din egenträning. Såhär gjorde vi! 

Först började vi med att rikta in bollens placering mot repet på vägen. En förlängd linje från bollpunkten som också är parallell med mattans riktning ska gå mitt mot repet. Om du träffar repet så är ditt klubblad rakt, slår du höger är ditt klubblad öppet och slår du vänster så är ditt klubblad stängt.(Face Angle)

 Vidare placerade vi en headcover vid bollen utifrån det svingspår som varje elev ville träna på och placeringen av headcovern blir därför individuell. Se bilden för en elev som vill svinga klubban mer inifrån och därmed slå en draw. Om eleven inte svingar i rätt riktning så slås headcovern bort. (Svingspår)

Vill du säkerställa vad din klubba har för attackvinkel så placerar du en pegg framför bollen, enligt bilden, så kan du träna bort en skopning om du lider av det. Peggen bör ligga 5-10 cm innan bollen. Det gäller slag utan pegg. ( Attackvinkel)

Vill du veta vart på klubban du träffar bollen så använder torrschampoflaskan från Ica Esplanad. Då får du järnkoll på vart du träffar och vilka tendenser som finns. (Träff centrering)

Eftersom vi är inomhus så ser vi vart på duken bollen slår i och varje klubbhastighet har en optimal utgångsvinkel. Under kommande vecka kommer vi med hjälp av en äkta TrackMan mäta ut vart på duken varje elev finner sin optimala utgångsvinkel och markera med en markering. (optimal utgångsvinkel)

Med träning händer det!

 

Bästa övningen för alla juniorer som vill bli grymt bra på golf!!

Publicerad 2019-03-14 08:16:12 i Allmänt,

 

Det vanligaste sättet att fördela tiden under klubblagsträningar med juniorerna är att jag fördelat min instruktionstid lika mellan varje junior under varje träningstimme och det har varit ett enkelt sätt att nå en ”rättvis” fördelning.

Nu upplever jag att en rättvis fördelning inte alls är lika enkelt som att fördela tiden lika mellan juniorerna. Nu ska genomföra våra träningar på ett annat sätt, nämligen att spelarna själva ställer frågorna och ber om feedback. 

Så förutom våra spelövningar/tävlingar så har juniorerna (de juniorer som tävlar och därmed är lite äldre) möjlighet att skapa en bra eller mindre bra träning beroende på deras egen träningsvilja. Bästa övningen någonsin faktiskt!

Varför detta är bra är för att det skapar en verklig bild av vems ansvar träningen är. Man behöver inte slå i TrackMan om man inte tränat en enda sekund på sin svingspårsövning sen förra veckans träning. Man behöver heller inte filma svingen om man inte lagt ned en endaste sekund på träning sen förra veckan. 

Hur analyserar jag en sving?

Publicerad 2019-03-11 19:57:22 i Allmänt,

 

Det här inlägget riktar sig nog mer till mina tränarkollegor men som elev är det nog kul att läsa det också :) 

Jag hade en svårare analys av en sving ikväll, kändes svårt att förstå vad som skapade bollflykten/missen.

När jag fastnar/tycker något är svårt i början av en lektion så brukar jag tänka såhär för att skapa förståelse i hur missen i bollflykten hänger ihop med svingen och därmed vilken svingförändring som borde lösa problemet:

·     Bollflykt, bollflykt, bolllfykt!! Fastställ bollflykten!! 

·     Finns det koppling mellan bollflykten och spelarens statistik på banan?

·     Har eleven en fysisk begränsning?

·     Svingen MÅSTE alltid följa cirkelns geometri, tänk på hur klubban måste svingas på en rockring för att få koll på svingspår, vertikalt/horisontellt – svingplan och attackvinkel.

·     Använd torrscampo för att fastställa vart på klubban bollen träffar. Det har en otroligt stor påverkan på skruv och spinn.

·     Försök att tänka in dig i vad du hittar och överdriv den känslan för att ”kunna känna samma känsla som eleven känner”.

Om dessa steg hänger ihop och bildar en sammanhängande logisk kedja borde analysen vara rimlig. 

Med träning händer det.

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela