Stålebring Golf Academy

Vi får absolut inte glömma den enskilt viktigaste faktorn för juniorgolf i Medelpad

Publicerad 2012-03-24 08:14:32 i Allmänt,




Det är med stor glädje och värme som jag minns tillbaka på mina juniortävlingar och det är jag absolut inte ensam om. Jag kommer ihåg hur spännande det var då jag för första gången som femtonåring hördes talas om att det fanns en stor och riksomfattande juniortour i Sverige där man kunde tävla med dom bästa.

I fyra olika nivåer är det möjligt att tävla där den högsta nivån bjuder på golf som är minst sagt värd att titta på för den vanliga klubbmedlemmen. När jag hörde det som femtonåring ville jag ut och tävla på direkten. Lättare sagt än gjort, bokstavligen talat.

För att tävla på en regional nivå som är den lägsta poänggivande nivån måste du ha rankingpoäng. Rankingpoäng får du genom att spela på just regional nivå. Det är ett moment 22.

Den junior som då vill börja spela på skandia tour får hoppas på att tävlingarna inte blir fulltecknade så några reservplatser blir lediga. En reservplats finns aldrig nära sundsvall i princip. Sen gäller det naturligtvis att spela bra när en reservplats ges annars blir det ändå inga rankingpoäng.

I år finns det en tävling norr om Gävle. Det är en skandia tour Riks som det så fint heter. Det är en hög nivå där intagningskravet är minst en handfull rankingpoäng vilket gör att tävlingen är utomhåll räckhål för våra juniorer i Medelpad som skulle vilja debutera på tävlingsarenan.

I år är det ovanligt tufft alltså. När jag skulle börja tävla på skandia tour så fanns det regionala tävlingar på våra klubbar i sundsvall, det fanns också tävlingar i ångermanland och i umeå.

I den mörka tunneln finns dock ett ljus som lyser oerhört starkt för den junior som har laddat hela vintern och vill börja tävla i sommar. Det är YZ-tour som är räddningen, (tidigare VGT, västernorrlands golftour).

YZ:a är en tävling som knappas kan bli bättre. Tävlingen ger oerhört mycket rankingpoäng och är oftast öppen för alla tävlingsaktuella juniorer. För att exemplifiera tävlingens storhet så kan en vinst i en regionaljuniortävling över 36 hål inte ge hälften så mycket rankingpoäng som en fjärde plats i YZ, som för övrigt spelas över 18 hål endast.

Det kan låta extremt naivt men realiteten är att sundsvallskubbarnas elitlagsatsningar, egna juniortävlingar, juniorträningar, juniorläger, och i stort sett allting som har med juniorer och tävlingsgolf är underordnad YZ i syfte att öka chanserna för att få juniorer att börja tävla.

Det finns ett fåtal föräldrar i sundsvall som har denna insikt pågrund ut av att dessa föräldrar skjutsat sina barn till juniortävlingar runt om i landet i hopp om att "komma med" på reservplatser i smygehuk eller i kiruna etc.

Mitt resonemang är rent faktabaserat och är svårt att kalla subjektivt. Därför är det av största vikt att MGDF bibehåller YZ och behandlar denna tour som det absolut viktigaste frågan vid ett utvalt styrelsemöte.

Det är lätt att påvisa hur viktig YZ-touren är om man tittar på tidigare resultat och poängutdelning på golfdata.se

Med YZ händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela