Stålebring Golf Academy

Omvänd Custom Fitting

Publicerad 2014-04-08 09:32:00 i Allmänt,

 
 
Vanlig fel som jag ser är i många fall ett resultat av både dålig teknik och dålig utrustning. Naturligtvis har tekniken den absolut största påverkan och det är därför vi inom Golfstore har som affärside att Custom Fitting görs bäst med en PGA Professional med tillhörande hjälpmedel.
 
Jag har under senaste veckan gjort motsatsen till Custom Fitting med några av mina elever. En elev som har svårt att få ner spinnen på sina järnslag får inte ett hårdare och tyngre skaft med strongloftade huvuden. Istället får den eleven en damklubba och tvingas ändra sin teknik för att inte spinna bollen mer. Det är ett lysande exempel på omvänd Custom Fitting.
 
Ett annat exempel är personer som har svårt att få ner det dynamiska loftet på drivern i impact. En sådan elev som redan spelar med en driver med lågt loft får istället prova en såkallad High Launch - Driver och blir därmed tvingad att slå lägre. 
 
Att angripa problem på detta sätt har jag under senaste veckan fått upp ögonen för och med TrackMan så VET vi att det fungerar. 
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela