Stålebring Golf Academy

Var försiktig med information!

Publicerad 2014-01-22 20:59:00 i Allmänt,

 
Ofta använder jag Dropbox för att visa mina elevers svingar för kollegor som är bättre än vad jag är på golfteknik. Dom golftränarna har sett mer svingar, löst fler problem och därmed förstått att allt handlar om face/path. Förra veckan visade jag en juniors sving och bifogade en punktlista med förändringar för att få en kommentar och en så kallad "second opinion".
 
Det är ju min egen utveckling som golftränare som blir effektfull av att rådgöra med andra, precis som i alla andra yrken. Jag får nästan alltid olika svar från varje tränare som jag visar svingar för och det säger ju en hel del om hur svårt det är att leta efter ett "facit". Just i detta fallet med junioren så fick jag kommentaren att det jag såg stämde överens med vad just denna tränare upplevde men att det blev för mycket.
 
Han påpekade hur farligt det är att ge juniorer för mycket information om teknik och deras sving, speciellt när junioren i fråga redan svingar okej. Jag ser vitsen med det och hur många spelare på TV som svingar "estetiskt" speciellt men jag tycker ändå att tekniken borde belysas ordentligt för samtliga juniorer.
 
Varför ändrar Tiger tekniken efter så många lyckosamma år? Borde inte tekniken vara det enklaste att fixa i jämförelse med det mentala och spelstrategi för satsande juniorer?
 
Om 15 år kommer hälften av topp 100 på WGR vara kineser. Kineserna arbetar stenhårt med tekniken och gör läxan istället för att spela meningslösa sällskapsrundor och kallad det "kreativ träning".
 
Med en enkel teknik händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela