Stålebring Golf Academy

Bästa egenskapen med att vara en Slicare

Publicerad 2019-03-31 10:07:46 i Allmänt,

 

 

Det är inte endast dåligt att vara en ”mångårig” Slicare för det finns faktiskt en fantastisk egenskap som flera Slicare visar upp under första delen av en lektion. Egenskapen är en av det viktigaste i spelet golf och kallas för blad-kontroll.

Blad-kontroll är en spelares förmåga att hitta önskad bladposition i träffen så klubbans blad skapar en riktning på slaget som spelaren önskar och därmed prickar fairway. Jag är helt säker på att mina rutinerade kollegor inom PGA håller med mig när jag säger att det inte sällan en Slicare” har en mycket liten spridning på sina drives under startskedet i en lektion.

Det är förvånansvärt många Slicare” som har en grym upprepningsförmåga och hanterar sin stora slice på ett mönstergillt sätt för att landa bollarna på samma ställe om och om igen. 

Paradoxalt nog kanske inte den bladkontrollen infinns när eleven ber oss PGA-tränare att ända skruven från slice till draw och missarna blir större men bolllflykten blir femtio meter längre. Alla Slicare mår nog inte bra av att slå 50 meter längre och det är viktigt för mig som tränare att känna till innan eleven väljer att skapa en förändring.

Bladkontroll är ändå det som skiljer världsettan från världsettan. Den mest eftersträvansvärda motoriska egenskapen av alla – att pricka ett bestämt mål.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela