Stålebring Golf Academy

Är det tanken eller handlingen som räknas såhär i jultider?

Publicerad 2011-12-10 16:28:44 i Allmänt,




Snart är det jul. Julen är för mig den tiden på året som är så långt bort från golfspel som det bara går. I jultider handlar folk mycket presenter och då hör man ofta att det ALLTID är tanken som räknas när man ger bort presenter. Så har jag blvit uppfostrad och alltid tackat när jag fått strumpor av mina äldre släktingar när jag egentligen ville ha Titleistbollar.

Jag tar upp resonemanget kring julklappar för att jag tycker det beskriver ett förhållande mellan en konkret handling (köpa julklappen) och en tanke/ide hos en person.

Om vi tar ett annat exempel där vi har ett någotsånär liknande förhållande. En golfjunior som ser sig själv "satsa stenhårt" på golfen. För det första så är begreppet "satsa stenhårt" extremt subjektivt. Det går inte att definiera det begreppet och det ska vi inte heller göra tycker jag (!), det är det som är grejen!

Istället så kikar vi på den andra delen i förhållandet, nämligen själva handlingen. Det är den som jag tycker är viktigast. Om junioren är ute på övningsfältet 08.00 sharp på sin lediga dag och övar i flera timmar då säger det så mycket om personens ambitionsnivå. En sådan person har jag hemskt svårt att inte ge stöd till i form av avtal med leverantörer eller kostnadsreducerad träning etc.

Jag tycker den konkreta handlingen är viktigast i bedömmandet av en juniors eller för den delen seniors ambitionsnivå. Helt klart. En viktigt del i detta är hur jag  som instruktör beter mig. Min uppgift är att göra golfen så rolig som möjligt och lyfta fram juniorens potential. Där har jag en stort ansvar som jag måste hantera på ett varsamt sätt.

Så, i jultider räcker det med tanken men på sommaren är det den konkreta handlingen som ger resultaten.

Med träning händer det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela